"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Läkemedelsbehandling hos äldre

Välkommen till kursen! I det här välkomstbrevet hittar du viktig information till dig som är antagen till vår fristående kurs Läkemedelsbehandling hos äldre, ht-22. Läs igenom informationen noga så får du svar på många frågor. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Kursansvarig är Helena Norberg. Studieadministratör är Nadia Ferry Yassin. Välkommen!

Så här börjar du

Om kursen

  • Välkomstbrev från kursansvarig

    Jag vill med detta brev hälsa dig varmt välkommen till kursen Läkemedelsbehandling hos äldre 7,5 hp vid Umeå universitet samt passa på att skicka med en del viktig information. Jag som skriver det här brevet heter Helena Norberg och är kursansvarig.


    Du som är antagen med villkor har fram till kursstart på dig att visa att du är behörig att läsa kursen.

    Kursstart
    Den här kursen ges på distans och har inga fysiska träffar i Umeå. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand. Du har naturligtvis stöd från lärare och hittar kursmaterialet på lärplattformen Canvas (www.canvas.umu.se).

    Kursen startar den 2 december 2022.

    De första veckorna ägnas åt teori, rollspel med en kommunikationsuppgift, samt ett grupparbete där ni ska lösa patientfall.


    Patientfallsarbetet kommer att redovisas skriftligt och muntligt i grupp i slutet av kursen via Zoom, vilket är det program som vi använder för att ha distansmöten med headset och webbkamera.


    Under den här kursen använder vi som tidigare nämnts lärplattformen Canvas. Via lärplattformen hittar du viktig information om kursen, exempelvis schema, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Där finns också allt kursmaterial i form av videoföreläsningar, övningsuppgifter, länkar, artiklar med mera. Canvas används även för informationsutbyte under kursen, till exempel möjligheten att ställa frågor till kursansvarig. För att komma in på lärplattformen loggar du in med ditt UmU-id (för mer information om det se nedan).

    Kurssidan i Canvas blir tillgänglig ca en vecka innan kursstart.

     

    Fäll ihop
  • Obligatoriska moment, hemtentamen, kurslitteratur och tekniska krav

    Obligatoriska moment
    Obligatoriska moment under kursen är rollspel (30 min per student), gruppövning med muntlig redovisning, samt ett quiz med flervalsfrågor i Centrala begrepp och läkemedelskunskap.

    • Rollspel i Zoom med kommunikationsuppgift 7-9 dec
      (separat schema i Canvas, 30 min per student)
    • Gruppövning: Patientfall med stöd av GoogleDocs Start av grupparbete: 7 dec
      Skriftlig sammanställning inlämnad 2023-01-04
      Muntlig redovisning av gruppövning (i Zoom) 2023-01-09
    • Centrala begrepp och läkemedelskunskap
      (Quiz med flervalsfrågor via Canvas) 2023-01-11

    Hemtentamen
    Tentamen på kursen kommer att hållas 2023-01-13 i form av en hemtentamen via Canvas. Den kommer att kunna laddas ner kl 8.00 och ska inlämnas som Word-fil senast kl 16.00 samma dag. Omtentamen kommer att erbjudas 230222 och 230418.


    Kurslitteratur
    Kursbok är: Kragh, A (red.). Äldres läkemedelsbehandling – orsaker och risker vid multimedicinering, 2013. Även valda kapitel ur FAS UT (senaste utgåvan), Läkemedelsboken, vetenskapliga artiklar, länkar och annat material som finns tillgängligt via Canvas ingår som kurslitteratur.

    Tekniska krav

    Det ställs krav på din tekniska utrustning för att du ska kunna tillgodogöra dig din utbildning på ett bra sätt. Informationen nedan visar de minimikrav som din dator måste uppfylla för att klara detta.

    SYSTEMKRAV
    o Internetanslutning – trådbundet, eller trådlöst bredband (3G eller 4G/LTE)
    o Högtalare och en mikrofon – inbyggd, med USB-anslutning eller trådlöst Bluetooth
    o En webbkamera, eller HD webbkamera – inbyggd, eller med USB-anslutning

    OPERATIVSYSTEM
    o macOS X med macOS 10.9 eller senare
    o Windows 11
    o Windows 10
    o Windows 8 eller 8.1
    o Windows 7

    WEBBLÄSARE SOM STÖDS
    o Windows: Internet Explorer 11+, Edge 12+, Firefox 27+, Chrome 30+
    o macOS: Safari 7+, Firefox 27+, Chrome 30+

    ÖVRIGT
    Du kommer att använda e-mötesprogrammet Zoom under din utbildning. Detta program gör att du kan samarbeta med andra studenter, få handledning av lärare samt delta i seminarier. Det inbyggda ljudet i datorn är INTE tillräckligt för denna typ av kommunikation. Därför uppmanas du att införskaffa ett headset med mikrofon och USB-kontakt för bästa prestanda.

    Mer information om prestanda och systemkrav för Windows, macOS och Linux finner du här:

    https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/201362023-System-requirements-for-Windows-macOS-and-Linux 

    Fäll ihop
  • Kontakta oss

    Kontakta oss
    Hör gärna av dig till oss om du har funderingar kring något som rör kursen.

    Kursansvarig
    Helena Norberg
    Tel. 090-786 68 21
    E-post: helena.norberg@umu.se
    Integrativ medicinsk biologi (IMB)
    Umeå universitet
    901 87 Umeå

    Studieadministratör
    Nadia Ferry Yassin
    Tel. 090-786 95 10
    E-post: nadia.ferry@umu.se
    Integrativ medicin biologi (IMB)
    Umeå universitet
    901 87 Umeå

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)