TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till kursen Ledarskap och organisation med inriktning mot utbildningsledarskap: Forsknings- och utredningsmetodik vid Statsvetenskapliga institutionen, Umeå universitet. Här finner du viktig information om vad du behöver göra för att börja på kursen. Hittar du inte de svar du behöver här så kan du kontakta oss via kontaktformuläret nederst på sidan. Vi hälsar dig varmt välkommen och hoppas att du ska få en mycket givande studietid här i Umeå! Vi ses i vår!
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Registrering via studentwebben
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med 11 januari 2023 t o m 18 januari. Om du inte har registrerat dig senast den 18 januari riskerar du att förlora din plats på kursen.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.
Jag vill aktivera mitt användarkonto.
Jag har ett aktiverat användarkonto och vill registrera mig.
Jag har ett aktiverat användarkonto men har glömt mitt lösenord.
Ska du inte gå kursen? Lämna återbud via antagning.se så snart som möjligt då kursen har en väntelista - gäller även om du är reservantagen.
2023-01-17
Tid: 09:00-15:00
Plats: Zoom: https://umu.zoom.us/j/5377241742
Schema: Se info nedan
Kursstart med introduktion
Kursen syftar till att ge fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper inom samhällsvetenskapliga kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, relevanta för området utbildningsledarskap. Forskningsprocessens olika faser: problemformulering och avgränsning, design och planering, datainsamling, bearbetning och analys av data behandlas. Kursen behandlar också tolkning, granskning och utvärdering av forskningsresultat.
Vid första kursträffen ges en introduktion till kursen och dess upplägg. Meddela oss om du ej har möjlighet att närvara vid introduktionstillfället. Om du uteblir från introduktionstillfället utan att ha meddelat oss, och heller inte registrerat dig på kursen i studentwebben senast vid kursstarten, förlorar du din plats på kursen.
Träffar via Zoom
På den här kursen träffas vi via Zoom. Här finns en guide till de vanligaste funktionerna i Zoom. Du skapar ett konto och loggar in med ditt Umu-id.
För att det ska fungera bra behöver du ha tillgång till en dator som inte är äldre än 4-5 år, webbkamera och headset. Dessutom bra internetuppkoppling.
Träffarna består av föreläsningar, diskussioner, gemensamma övningar/workshops, feedback på varandras texter och erfarenhetsutbyten utifrån övningar som genomförs mellan träffarna.
Samtliga träffar sker i följande zoom-rum: https://umu.zoom.us/j/5377241742
17/1 Träff 1. Kursintroduktion. kl. 9.00 – 15.00
7/2 Träff 2. kl. 9.00- 15.00
28/2 Träff 3. kl. 9.00 – 15.00
4/4 Träff 4. kl. 9.00- 15.00 Träff 4
15/5 eller 16/5 Träff 5. kl. 9.00-15.00
Planera dina studier och håll kontakt
En distansutbildning erbjuder frihet och flexibilitet men det behövs även egen motivation, engagemang och studiedisciplin. Var aktiv i Canvas ta initiativ, jobba självständigt med egna uppgifter, bidra till gott samarbete i din basgrupp, ta del av de källor till information och kunskap som finns i lärmiljön och sök relaterad information på webben. Du skapar din egen kunskap när du deltar aktivt och jobbar med kursmaterialet.
För att hålla takten i kursen är ett bra tips att göra din egen personliga studieplan. Utgå från schemat och studiehandledningen där samtliga uppgifter och examinationer anges.
Håll gärna kontakt med dina kursare och dina lärare. Använd varandra som stöd och hjälp i studierna, ställ frågor i Canvas, ta kontakt med lärare om du får svårlösta problem och läs din e-post regelbundet. Alla lärarna har ambitionen att ge snabb respons på frågor men arbetar dagtid på vardagar, så det är under de tiderna du kan förvänta dig att få svar.
För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver, som till exempel schema, instruktioner för seminarier, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Det är också på lärplattformen som du lämnar in dina uppgifter.
För att logga in på Canvas måste du ha ett aktiverat användarkonto (CAS-konto).
Du når kursen via flikarna överst på sidan. Hittar du inte kursen där, kontakta oss via kontaktformuläret nedan.
Observera att kursregistrering inte sker på Canvas. Du måste registrera dig på kursen via Studenwebben enligt ovan.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.