TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen! Här får du veta vad du måste göra, hur och när innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Avsätt därför några minuter redan nu och läs nedanstående information så att du inte missar något viktigt. Vi ses i augusti!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Fäll ihopPå denna kurs tillämpar vi självregistrering. Det innebär att du själv ska registrera dig i Ladok innan kursstart. Det kan du göra mellan 21-28 augusti.
Mer information om Ladok hittar du i studentwebben här.
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar. Om du inte har registrerat dig senast den 28 augusti annas riskerar du att förlora din plats på kursen.
>> För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id (användarkonto) först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering! Läs mer under "Ny vid Umeå universitet"
Är du "antagen med villkor" och inte kan registrera dig på studentwebben måste du kontakta studieadministratören för att få information om vad du saknar för att vara behörig (se kontaktinformation nedan).
Om du bestämt dig för att INTE läsa kursen behöver du inte kontakta oss, utan du lämnar själv återbud via ditt antagningsbesked på antagning.se. Gör detta snarast, det är många som vill läsa denna kurs.
Fäll ihopNär du har aktiverat ditt umu-id dig loggar Du in på Canvas, vår lärplattform, och bekantar dig med kurssiten.
Kursen består av en digital inledande träff och ett träfftillfälle i våra verkstäder i Umeå närmare slutet av kursen. Praktiskt och teoretiskt arbete sker på hemorten innan och efter träffen. Du måste ha genomfört ett antal praktiska moment för att bli godkänd på kursen, vilket innebär att den fysiska kursträffen är obligatorisk.
Kursens träff sker preliminärt: Vecka 47: tisdag 21 november kl 13.00- fredag 24 november kl 15.00
Inledningsvis bearbetar du viss litteratur samt designar och förbereder digitala filer i programvaror. Under träffen arbetar vi med digitalt styrd bearbetning i trä, textil och slöjdens kompletterande material i vårt sloydlab. Vi avslutar kursträffen med ett Makeathon, ett möte mellan slöjd och digital bearbetning i mindre grupper. Detta sammantaget ligger till grund för analyser och diskussioner om implementering av digitala tekniker i slöjdämnet.
Du behöver ha tillgång till en uppkopplad dator med programvaror för vektorgrafik (Adobe Illustrator eller inkscape exempelvis) samt programvara för att arbeta med 3d-modeller. Det finns möjlighet att ladda hem gratis programvaror att arbeta i mellan träffarna i Umeå. (Inkscape för vektorgrafik och Thinkercad.)
När du registrerat dig på kursen via självregistrering kommer du att få tillgång till en ny Canvasite: ”Digitala verktyg i slöjd/ Making för kulturskolan”. Där finns mer information om kursen, samt om den inledande kursträffen. För att behålla din plats på kursen behöver du göra uppgift 1, "Nulägesbeskrivning" under de första 3 veckorna av kursen.
Kursen går på kvartsfart (25% studietakt). Att läsa en kurs med 25% studietakt innebär ca 10 timmars studier per vecka. Kursen går på distans med obligatoriska fysiska träffar på campus Umeå. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand mellan träffarna och att du har stöd från lärare och hittar kursmaterial på kursens lärplattform.
Fäll ihop
Frågor kring registrering?
Kontakta studieadministratör
Frågor kring Litteratur och kursinnehåll?
Ansvarig lärare: Magnus Wink
Frågor kring studentanvändare, såsom borttappat lösenord? Problem med aktivering? inloggning?
Stödcentrum ITS: https://www.servicedesk.its.umu.se/
Telefonnummer: 090-786 63 00
Aktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Se datum och tid för varje föreläsning via länken.
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop