TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till kursen Medie- och kommunikationsanalys, men före kursstart måste du göra några saker. På denna sida får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Fäll ihopNär du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med måndag den 21-augusti till och med tisdag den 29 augusti. Om du inte har registrerat dig senast den 29 augusti förlorar du din plats på kursen.
Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Om du blivit antagen som reserv efter att registreringen är stängd måste du kontakta kursens studieadministratör, så att hen kan registrera dig manuellt. Meddela Margareta Lindblom.
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.
Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.
När du aktiverat användarkontot och registrerat dig på kursen, kan det ta någon/några timmar innan du ser din kursflik i Canvas.
Kursen ges med 100% studietakt på campus i Umeå och pågår 28 augusti till 14 januari 2024.
Antagen med villkor
Om det står i ditt antagningsbesked att du är antagen med villkor så beror det på att du blivit gruppanmäld innan några resultat var inrapporterade för vårterminen.
Vi går igenom dessa och plockar bort villkoret för de studenter som är behöriga i tid innan självregistreringen öppnar.
Behörighetskravet för den här kursen är:
Godkända resultat från termin 1 till och termin 4 på HGSTR Programmet för strategisk kommunikation, eller motsvarande. Max 7,5 hp får saknas på termin 4
Ansvariga lärare:
Moa Eriksson Krutrök
Studieadministratör
Margareta Lindblom tel 090-786 5347
Kursplan och Litteratur
Kursplan och litteraturlista finner du på kursens hemsida i samband med detta välkomstbrev. Du skaffar själv litteraturen. Du förväntas under kursens gång läsa all litteratur som är angiven på listan. Kurslitteraturen kommer att presenteras i samband med kursintroduktionen
Om du redan har registrerat dig på kursen och bestämmer dig för att göra avbrott så anmäler du ditt studieavbrott i Portalen. Om studieavbrott anmäls inom tre veckor från kursstart så blir det ett s.k. tidigt studieavbrott och då är det möjligt att antas till kursen igen i framtiden.
Institutionerna vid Umeå universitet har skyldighet att på samtliga kurser kontrollera vilka studenter som kvarstår på kursen tre veckor efter kursstart. Det innebär att institutionerna har rätt att registrera studieavbrott på inaktiva studenter som är registrerade på en kurs.a
Fäll ihopAktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 9-12 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Se datum och tid för varje föreläsning via länken
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop