TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till Pedagogiska institutionen! Så roligt att du ska läsa hos oss. Du är antagen till kursen Pedagogik B, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi!
Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats behöver du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 22 juli 2022.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopWebbregistrering
Du behöver registrera dig själv på kursen via studentwebben. Du registrerar dig på din egen studentsida. Detta behöver du göra för att bekräfta att du önskar delta på kursen.
För att kunna göra detta krävs att du har aktiverat ditt användarkonto (Umu-id). Läs mer om detta längre ner i välkomstbrevet under rubriken Aktivera ditt Umu-id.
Webbregistreringen är öppen 22 Augusti - 30 Augusti. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.
Kursplattform
http://studera.pedag.umu.se/
Du behöver checka in på kurssidan för att komma åt kursinnehållet.
På denna länk kan du få hjälp att komma igång med stegen:
Ny student pedagogik
OBS! Har du tidigare haft en registrering på samma kurskod behöver du kontakta vår administratör för att få hjälp med din registrering (se kontaktinformation längre ned i detta välkomstbrev).
Fäll ihop29 aug 2022
Tid: Se kursstartsinfo nedan
Plats: Se kursstartsinfo nedan
Måndagen den 29 aug så öppnar kurssidan på kursplattformen och du kommer åt det material du ska använda på inledande modul, Pedagogiska forskningsprocesser och metoder I, 7,5 hp. Ansvarig lärare kommer skriva och hälsa välkommen i informationsforumet, men du förväntas INTE vara uppkopplade en viss tid den 29 aug för något intropass. Istället kan du under dagen logga in på kursplattformen och kursens sida och ta del av det material som finns och t.ex. börja lägga upp hur du vill ta dig an litteraturen, läsa igenom schemat och läsa hur respektive uppgift under modulen kommer vara upplagd.
Denna kurs är helt på distans, utan fysiska träffar.
I kursplanen finns information om kursens innehåll och upplägg samt i litteraturlistan vilka böcker eller artiklar du ska läsa till respektive modul. Tänk på att ordna böckerna i god tid innan varje modul startar.
Under kursens gång bedriver du studierna både på egen hand och tillsammans med andra där du tar del av kurslitteraturen och utför kursens uppgifter. När under arbetsdagen/-veckan du gör uppgifter är upp till dig så länge du håller dig till sluttiden för inlämning.
Kursen i uppdelad i fyra moduler á 7,5 hp.
- Pedagogiska forskningsprocesser och metoder 1, 7,5 hp
- Lärande och IKT, 7,5 hp
- Normaliseringsprocesser i pedagogiska praktiker, 7,5 hp
- Ledarskap i organisationer, 7,5 hp
Kursen bygger mycket på deltagarnas aktiva engagemang och varje deltagares egna erfarenheter och frågor är viktiga. Kommunikationen mellan er studenter och lärarna kommer främst att ske via lärplattformen. I lärplattformen kommer du att få tillgång till kursens uppgifter, information om kurslitteratur och stöd i form av resurser, exempelvis föreläsningar och diskussionsforum.
Att vara aktiv i diskussionsforum är något vi redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor och det blir ditt ansvar som student att våga fråga om hjälp. Detta kan ske genom att använda diskussionsforum. Där kan ni studenter ge varandra stöd och hjälpa varandra när så är möjligt. Lärarna tar också del av vad som skrivs i diskussionsforumen, vilket innebär att de också svarar på frågor. Ställ gärna generella frågor till lärarna i forumet "Frågor till lärarna", så kan fler på kursen ta del av svaren.
Övergripande kursfrågor så som studieplanering, behörighet mm kan du ställa till vår studievägledare på: info@pedag.umu.se
Frågor av administrativ karaktär, så som registrering, intyg mm kan ni ställa till vår administratör på administration@pedag.umu.se.
Du når även studievägledningen via kontaktformuläret längst ner på den här sidan.
Under semesterperioden juli/början av augusti så kan du alltid ställa dina frågor tiill vårt Infocenter
Fäll ihopNy student – det du behöver göra och veta
Här finns det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe för en lyckad start. Både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Varmt välkommen och lycka till med dina studier hos oss!
Ny student – det du behöver göra och veta
Fäll ihopAktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar du ditt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.
Fäll ihopDu har tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studieted har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Läs om Office 365 och hur du installera det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Mitt på Campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter som ger svar, hjälp och vägledning. De hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Du kan exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Här ligger Infocenter på Campus Umeå.
Fäll ihopSave the date – välkomstmässa 1 september
Nu börjar det – din nya fas i livet. Studentlivet är såklart mer än bara föreläsningar och nudlar, därför ger vi dig chansen att upptäcka mer av vad Umeå har att erbjuda. Kom och träffa 100-tals utställare som berättar om sin grej. Det handlar om nöjen, hälsa, bostad och extraknäck.
Välkommen till Välkomstmässan 1 september 2022!
Fäll ihop