TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Varmt välkommen till utbildning vid Umeå universitet, institutionen för omvårdnad! Vi önskar dig en givande studietid!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopKursregistrering sker efter kursstart och sköts av personal på institutionen (självregistrering tillämpas inte för denna kurs).
Fäll ihopDigital kursregistrering 16-23 mars
Tid: Senast kl 12.00 den 23 mars
Plats: Lärplattformen Canvas
Obligatorisk anmälan om deltagande i kursen via lärplattformen Canvas i samband med kursstart/upprop gäller. Den som inte aktivt gör en deltagaranmälan inom angiven tid förlorar sin utbildningsplats om inte särskilda skäl meddelats. Reserv kallas omedelbart.
Logga in på lärplattformen Canvas på följande sätt:
• Länk till kursplattformen: https://canvas.umu.se
• Klicka på knappen Logga in med ditt Umu-id
• Du omdirigeras nu till en central inloggning för Umeå universitet adfs.umu.se Här anger du ditt Umu-id och ditt lösenord (se information om Umu-id under "Aktivera Umu-id (användarkonto)" längre ned på sidan)
• Du kommer nu till en kursöversikt där alla kurser som du är antagen till presenteras med varsitt kurskort
• Klicka på kurskortet för aktuell kurs
• Via frågetecknet och Hjälp längst ner till vänster i det blå fältet hittar du mer info om hur Canvas fungerar https://www.canvas.umu.se/courses/37
Om du antagits till utbildningsplatsen men inte längre har för avsikt att studera ska du snarast registrera återbud på www.antagning.se/mina sidor. Meddelande om ditt återbud är viktigt och möjliggör att vi kan kalla reserv och någon annan person kan antas till utbildningsplatsen.
I undervisningen använder vi oss av lärplattformen Canvas. Får du problem vid inloggning på lärplattformen kan du kontakta vår support: support@omvardnad.umu.se. Tänk på att ange vilken utbildning det gäller samt dina kontaktuppgifter, så hjälper vi dig så fort som möjligt.
Undervisningen i den här kursen bedrivs på halvfart och är främst nätburen. Studierna kännetecknas av eget ansvar och studerandeaktivt lärande med kunskapssökande, problemlösning, tillämpning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt.
Under den här kursen arbetar du självständigt och i handledningsgrupp med stöd av lärplattformen Canvas och lärare. För att nå de förväntade studieresultaten (FSR) arbetar du med att söka och bearbeta information som ger dig ny kunskap. Kursens FSR hittar du i Kursplanen. Resursmaterial kommer du att ha tillgång till via Canvas. Du kommer också att ha möjlighet att i handledning diskutera med övriga kursdeltagare.
Vid introduktionen som sker via Zoom går vi igenom kursen och de examinationsuppgifter som ingår i kursen. Efter detta tillfälle följer handledningstillfällen i Zoom.
Du bör redan nu när kursen öppnat, utifrån kursplanen, börja formulera din processdagbok och fundera över vilka auskultationer du kommer att behöva för att nå de mål du sätter upp och kursens FSR. Vänd dig sedan till den verksamhet du bedömer att du behöver göra dina auskultationer hos och planera in de dagar du ska vara där. Det är obligatoriskt med 4 dagars auskultation och du ska lämna in intyg för genomförd auskultation innan kursens slut.
Ta som vana att regelbundet logga in här på Canvas. Det är här du kommer att hitta resursmaterial som läggs till och det är här du har möjlighet att kommunicera med lärare.
Fäll ihopKursinformation sker via Zoom 23 mars kl. 09.00-11.00.
Mellan handledningstillfällena arbetar du självständigt med litteraturstudier och auskultationer. I juni träffas vi två dagar i Umeå för examinerande seminarium och klinisk examination. För specifika tider, se schema som publiceras 4 veckor före kursstart.
Fäll ihop
I Canvas finns två verktyg för kommunikation. Via "Anslag" skickas meddelanden och information som ska nå alla i kursen. Via "Inkorg" skickas meddelande och information som ska nå en specifik person. Om du vill komma i kontakt med kursansvarig eller annan lärare i kursen så använder du Inkorg eller mail evelina.eriksson@umu.se
För nätburen kurs krävs tillgång till dator med internetuppkoppling via bredband eller till ett lärcentrum där motsvarande teknik kan nyttjas. För att du ska kunna delta i E–möten krävs att du har en webbkamera och ett headset.
Kontakta oss:
Hör gärna av dig om du har funderingar kring något som rör kursen. Du använder då kontaktformuläret längst ned på sidan.
Aktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar jag mitt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.
Fäll ihopDigitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Office 365 och hur jag installerar det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.
Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).
Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.
Fäll ihop