"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Psykiatrisk vård, klinisk fördjupning

Varmt välkommen till utbildning vid Umeå universitet, institutionen för omvårdnad! Vi önskar dig en givande studietid!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    Kursregistrering sker efter kursstart och sköts av personal på institutionen (självregistrering tillämpas inte för denna kurs).

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Digital kursregistrering 16-23 mars

    Tid: Senast kl 12.00 den 23 mars

    Plats: Lärplattformen Canvas

    Obligatorisk anmälan om deltagande i kursen via lärplattformen Canvas i samband med kursstart/upprop gäller. Den som inte aktivt gör en deltagaranmälan inom angiven tid förlorar sin utbildningsplats om inte särskilda skäl meddelats. Reserv kallas omedelbart.

    Logga in på lärplattformen Canvas på följande sätt:
    • Länk till kursplattformen: https://canvas.umu.se
    • Klicka på knappen Logga in med ditt Umu-id
    • Du omdirigeras nu till en central inloggning för Umeå universitet adfs.umu.se Här anger du ditt Umu-id och ditt lösenord (se information om Umu-id under "Aktivera Umu-id (användarkonto)" längre ned på sidan)
    • Du kommer nu till en kursöversikt där alla kurser som du är antagen till presenteras med varsitt kurskort
    • Klicka på kurskortet för aktuell kurs
    • Via frågetecknet och Hjälp längst ner till vänster i det blå fältet hittar du mer info om hur Canvas fungerar https://www.canvas.umu.se/courses/37

    Om du antagits till utbildningsplatsen men inte längre har för avsikt att studera ska du snarast registrera återbud på www.antagning.se/mina sidor. Meddelande om ditt återbud är viktigt och möjliggör att vi kan kalla reserv och någon annan person kan antas till utbildningsplatsen.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    I undervisningen använder vi oss av lärplattformen Canvas. Får du problem vid inloggning på lärplattformen kan du kontakta vår support: support@omvardnad.umu.se. Tänk på att ange vilken utbildning det gäller samt dina kontaktuppgifter, så hjälper vi dig så fort som möjligt.

    Undervisningen i den här kursen bedrivs på halvfart och är främst nätburen. Studierna kännetecknas av eget ansvar och studerandeaktivt lärande med kunskapssökande, problemlösning, tillämpning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt.

    Under den här kursen arbetar du självständigt och i handledningsgrupp med stöd av lärplattformen Canvas och lärare. För att nå de förväntade studieresultaten (FSR) arbetar du med att söka och bearbeta information som ger dig ny kunskap. Kursens FSR hittar du i Kursplanen. Resursmaterial kommer du att ha tillgång till via Canvas. Du kommer också att ha möjlighet att i handledning diskutera med övriga kursdeltagare.

    Vid introduktionen som sker via Zoom går vi igenom kursen och de examinationsuppgifter som ingår i kursen. Efter detta tillfälle följer handledningstillfällen i Zoom.

    Du bör redan nu när kursen öppnat, utifrån kursplanen, börja formulera din processdagbok och fundera över vilka auskultationer du kommer att behöva för att nå de mål du sätter upp och kursens FSR. Vänd dig sedan till den verksamhet du bedömer att du behöver göra dina auskultationer hos och planera in de dagar du ska vara där. Det är obligatoriskt med 4 dagars auskultation och du ska lämna in intyg för genomförd auskultation innan kursens slut.

    Ta som vana att regelbundet logga in här på Canvas. Det är här du kommer att hitta resursmaterial som läggs till och det är här du har möjlighet att kommunicera med lärare.

    Fäll ihop
  • Kurstider och kursträffar

    Kursinformation sker via Zoom 23 mars kl. 09.00-11.00.

    Mellan handledningstillfällena arbetar du självständigt med litteraturstudier och auskultationer. I juni träffas vi två dagar i Umeå för examinerande seminarium och klinisk examination. För specifika tider, se schema som publiceras 4 veckor före kursstart. 

     

     

    Fäll ihop
  • Övrig information/Kontaktinformation

     I Canvas finns två verktyg för kommunikation. Via "Anslag" skickas meddelanden och information som ska nå alla i kursen. Via "Inkorg" skickas meddelande och information som ska nå en specifik person. Om du vill komma i kontakt med kursansvarig eller annan lärare i kursen så använder du Inkorg eller mail evelina.eriksson@umu.se

    För nätburen kurs krävs tillgång till dator med internetuppkoppling via bredband eller till ett lärcentrum där motsvarande teknik kan nyttjas. För att du ska kunna delta i E–möten krävs att du har en webbkamera och ett headset.

    Kontakta oss:
    Hör gärna av dig om du har funderingar kring något som rör kursen. Du använder då kontaktformuläret längst ned på sidan.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)