Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Självständigt arbete i arbetsrätt

Du är antagen till kursen självständigt arbete i arbetsrätt, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursens innehåll. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i vår!

Så här börjar du

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Välkommen till kursen Självständigt arbete i arbetsrätt!

    Höjdpunkten på magisterprogrammet i arbetsrätt!

    Under vårterminens andra halva ska du på egen hand författa ett självständigt arbete om cirka 30 sidor i ett arbetsrättsligt ämne. Arbetet ska innebära en ämnesmässig fördjupning och kan röra svensk, europeisk eller internationell arbetsrätt. Uppsatsen kan bestå av en rättsfallsstudie, en empirisk studie av arbetsgivares, parternas eller en myndighets tillämpning av rättsreglerna, en teoretisk studie eller liknande. Det viktiga är att det är rättens innehåll, tillämpning eller funktion som står i centrum för undersökningen. Ämnet för uppsatsen väljs fritt av den studerande efter samråd med handledaren. Uppsatsen ska dock ha en arbetsrättslig inriktning som ligger inom ramen för magisterprogrammet i arbetsrätt.

    Kursen Självständigt arbete inleds med ett obligatoriskt metodseminarium den 24 mars, kl. 13-16. Seminariet genomförs på Zoom.

    Det är viktigt att du börjar fundera över val av ämne och gärna förbereder dig genom att samla material. Om möjligt, skriv en kort PM (cirka en halv A4-sida) om

    • vad du vill skriva uppsats om
    • vilka frågor du vill ställa i uppsatsen
    • vilket material du tänker använda och skicka den till mig orjan.edstrom@umu.se

    Sista dag för att välja ämne för uppsatsen genom att skicka in din PM är tisdagen den 30 mars 2021. Man får ha önskemål om handledare. Däremot finns inga garantier för att man får den handledare som man önskat. Handledarna utses bland de lärare som undervisat på magisterprogrammet och som är anställda vid institutionen.

    Deadline för inlämning av uppsatser kommer att meddelas senare på kurswebben.

    Uppsatsseminariet (försvar och opposition). Preliminärt kommer första examinationstillfället att genomföras på vårterminens sista dag fredagen den 4 juni. Beträffande formerna för examinationen räknar vi preliminärt med att den kommer att genomföras på Zoom. 

    Örjan Edström

    Kursansvarig
    Telefon: 090-786 6942, nås säkrast på 070 649 4903


    Kursadministratör: Vanessa Vincentie (vanessa.vincentie@umu.se)

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Med anledning av Covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Fram till och med september kommer stora delar av undervisningen fortsatt att ske digitalt. Men biblioteket öppnar upp sina grupprum och studieytor redan från terminsstart. Här behöver vi förstås fortfarande hålla avstånd.

    Exakt hur resten av höstterminen kommer se ut är inte bestämt. Någon gång under hösten kan troligen alla samsas på campus igen, men vägen dit behöver ske i etapper. Universitetet planerar att fatta ett nytt beslut om höstterminen under andra halvan av augusti. Hur just din utbildning kommer att påverkas går tyvärr inte att ge tydliga besked om redan nu. Men håll dig uppdaterad genom Studentwebben. 

    Förändringar på grund av Covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Webbinarium: Studiestartsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 24-27 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – så funkar det
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)