Varmt välkommen till kursen Sjukvårdens juridik och journalhantering ht.2020, som är den andra kursen på den första terminen när du läser Vårdadministrativa programmet. Kursen är 15 hp och ges på helfart.
När du har tackat ja till din plats, måste du registreras på kursen. Det sker i samband med kursstarten i november.
För den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistrering tillåts från och med den 26 oktober och funktionen kommer att vara öppen till och med den 3 november.
För att du ska kunna registrera dig på kursen och använda kursplattformen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id. Umeå universitet erbjuder alla studenter ett användarkonto i samband med antagningen och mer information hittar du nedan, under rubriken: "Ny vid Umeå universitet".
Nedan följer viktig information som du ska läsa igenom noggrant innan kursstart. Har du ytterligare frågor kan du givetvis ställa dem till kursansvarig lärare.
Logga in på Canvas med ditt umu-id. När du är inloggad kommer du att hitta Sjukvårdens juridik som en av dina kurser där du kan hitta all information och allt kursmaterial.
Schema
Kursen har inget traditionellt schema. Det kommer att vara fasta tider för inlämningsuppgifter samt en träff för genomgång av journalhantering. Den första uppgiften ska lämnas in senast den 12 november och den avslutande hemtentamen ska lämnas in senast den 17 januari 2021. Ytterligare information kan du hitta på kurssidan i Canvas.
Kurslitteraturen
Kursen ställer stora krav på självstudier av litteraturen! Vi bedömer att all kurslitteratur är nödvändig för att uppnå kursmålen och för att klara tentamen. Läroböckerna bör även användas som arbetsmaterial (rättskälla) när ni löser inlämningsuppgifterna. Så nya upplagor som möjligt av all litteratur rekommenderas.
Kurskrav och examination
En skriftlig hemtentamen avslutar kursen. Om du uteblir eller blir underkänd vid det första tentamenstillfället kan ett nytt försök göras vid omtentamen. Mer information om tentamen, vilka hjälpmedel som är tillåtna m.m., kan du läsa om på kurswebben i Canvas.
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska: • registrera dig på kurser • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat • kolla din studentmejl • skaffa Umu-kort • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.