TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Jag vill hälsa dig som sökt till kursen Små barns samspel och utveckling 7,5 hp varmt välkommen. Jag som skriver det här brevet heter Maria Lindahl och är kursansvarig för kursen och du kommer att träffa mig och Agneta Malmedal på kursens webbsida och via mail. Jag ser fram emot en intressant, givande och utvecklande kurs för er alla.
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopPå denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 9-16 januari.
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 16 januari förlorar du din plats på kursen.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
Hjälp hittar du här.
Kursen startar måndag den 16 januari. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten.
Kursen startar igång måndag den 16 januari med en kursintroduktion via Zoom mellan kl 17-18: https://umu.zoom.us/my/maria.lindahl
Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom
Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.
Kursen läses med 50% studietakt och pågår mellan 16/1 – 21/3.
Kursen innehåller inga fysiska träffar, däremot genomförs bland annat filmdiskussioner/seminarier i grupper via lärplattformen Canvas. Under kursens gång bedriver du det mesta av studierna på egen hand då du tar del av kurslitteratur, filmer och utför kursens uppgifter.
Du medverkar i forumgrupper där du tar del av diskussioner och får feedback och ger feedback på medstudenters uppgifter. Kommunikationen mellan er studenter och oss lärare kommer att ske via Canvas. I Canvas kommer du att få tillgång till kursinformation med uppgifter, kurslitteratur och diskussionsforum.
Att vara aktiv i diskussionsforum är något jag redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor och det blir ditt ansvar som student att våga fråga om hjälp. Detta bla genom att använda diskussionsforum där ni studenter ger varandra stöd och hjälpa varann när så är möjligt. Vi lärare tar del av vad som skrivs i diskussionsforum.
Under fliken Uppgifter lämnas era inlämningsuppgifter in. Det kommer att vara preciserat när sista inlämningsdag är, dessa tider är rekommenderade för att uppgifterna ska bli lagom fördelade över kursens gång.
Fäll ihopVecka 3 har du i uppgift att skriva en kort presentation av dig och dina förväntningar på kursen (500-700 ord). Berätta om dig själv och din yrkesbakgrund samt dina förväntningar på kursen. Beskriv också hur du uppfattar små barns samspel och utveckling.
Lägg upp din presentation i Canvas under fliken uppgifter/presentation, så snart du registrerat dig. Du får då tillgång till en grupp i kursen. Presentationen sänder du därefter även till din grupps Forum i kurskonferensen.
Under v 3 och 4 har du även i uppgift att lägga in ett digitalt foto av dig i din profil i Canvas.
Fäll ihopHar du några frågor eller funderingar kring kursens innehåll kan du skicka e-post till mig som kursansvarig: Maria Lindahl.
Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till studieadministrationen på studadm.edusci@umu.se
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Med vänlig hälsning
Maria Lindahl
Aktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Se datum och tid för varje föreläsning via länken.
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop