TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till denna kurs som ges av Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet. Jag som skriver detta heter Anna Norberg och är kursansvarig lärare. Vi hoppas kursen ska bli intressant, givande och lärorik för er alla.
Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats behöver du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 21 juli 2023.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Fäll ihopNär du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med 21 augusti till och med 28 augusti. Om du inte har registrerat dig senast den 28 augusti förlorar du din plats på kursen.
Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.
Du som blir antagen efter den 28 augusti måste ta kontakt med institutionen om registrering snarast, senast fem (5) dagar efter antagningen för att inte förlora din plats på kursen.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
Hjälp hittar du här.
Måndag den 28 augusti
Tid: Någon gång under dagen
Plats: Lärplattformen Canvas
Kursen startar måndag den 28 augusti. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto).
Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.
Kurs har inga fysiska träffar utan genomförs helt på distans. Under kursens gång bedriver du studierna på egen hand men även tillsammans med en mindre grupp studenter där kurslitteratur, filmer och uppgifter behandlas, genomförs och diskuteras skriftligt. Kursen bygger därför på dig men även på alla deltagares aktiva engagemang där era erfarenheter, tankar och frågor är viktiga.
Kommunikationen mellan er studenter och mellan er studenter och oss lärare kommer att ske via lärplattformen Canvas. I Canvas kommer du att få information om kursens upplägg och uppgifter och få tillgång till ett forum för gruppdiskussioner.
Att vara aktiv i gruppdiskussioner är något jag redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en del frågor och där kan ni studenter i gruppen ge varandra stöd och hjälpa varandra när så är möjligt. Vi lärare tar del av diskussioner och uppgifter som bearbetas och genomförs i era grupper men vi har tyvärr inte möjlighet att dagligen besvara eventuella frågor och då blir hjälp och support mellan er studenter extra viktig.
Fäll ihopNär du registrerat dig på kursen ska du skriva en kort presentation av dig själv, din yrkesbakgrund och dina förväntningar på kursen. Beskriv också dina egna tankar och erfarenheter kring små barns tal- och språkutveckling med ca 300-500 ord.
Lämna in din presentation så snabbt som möjligt på kurssidan i Uppgifter under Presentation. Det är viktigt att du lämnar in din presentation då vi ser inlämningen som ett tecken på att du avser genomföra kursen. Det är först när du lämnat in din presentation du blir indelad i en mindre grupp som du kommer arbeta närmare med under kursens gång.
Du har även i uppgift att lägga in ett foto av dig i din profil i Canvas.
Fäll ihopHar du några frågor eller funderingar kring kursens innehåll kan du skicka e-post till kursansvarig lärare: Anna Norberg
Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till studieadministrationen på studadm.edusci@umu.se
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Med vänlig hälsning
Anna Norberg, Maria Lindahl och Agneta Malmedal
Aktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på campus Umeå och campus Örnsköldsvik kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång.
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Läs mer om varje föreläsning via länken.
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop