TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till denna kurs som ges av Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet. Jag som skriver detta heter Anna Norberg och är kursansvarig lärare. Vi hoppas kursen ska bli intressant, givande och lärorik för er alla.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med 13 mars till och med 20 mars. Om du inte har registrerat dig senast den 20 mars förlorar du din plats på kursen.
Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.
Du som blir antagen efter den 20 mars måste ta kontakt med institutionen om registrering snarast, senast fem (5) dagar efter antagningen för att inte förlora din plats på kursen.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
Hjälp hittar du här.
Kursen startar onsdag den 20 mars. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto).
Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.
Kurs har inga fysiska träffar utan genomförs helt på distans. Under kursens gång bedriver du studierna på egen hand men även tillsammans med en mindre grupp studenter där kurslitteratur, filmer och uppgifter behandlas, genomförs och diskuteras skriftligt. Kursen bygger därför på dig men även på alla deltagares aktiva engagemang där era erfarenheter, tankar och frågor är viktiga.
Kommunikationen mellan er studenter och mellan er studenter och oss lärare kommer att ske via lärplattformen Canvas. I Canvas kommer du att få information om kursens upplägg och uppgifter och få tillgång till ett forum för gruppdiskussioner.
Att vara aktiv i gruppdiskussioner är något jag redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en del frågor och där kan ni studenter i gruppen ge varandra stöd och hjälpa varandra när så är möjligt. Vi lärare tar del av diskussioner och uppgifter som bearbetas och genomförs i era grupper men vi har tyvärr inte möjlighet att dagligen besvara eventuella frågor och då blir hjälp och support mellan er studenter extra viktig.
När du registrerat dig på kursen ska du skriva en kort presentation av dig själv, din yrkesbakgrund och dina förväntningar på kursen. Beskriv också dina egna tankar och erfarenheter kring små barns tal- och språkutveckling med ca 300-500 ord.
Lämna in din presentation så snabbt som möjligt på kurssidan i Uppgifter under Presentation. Det är viktigt att du lämnar in din presentation då vi ser inlämningen som ett tecken på att du avser genomföra kursen. Det är först när du lämnat in din presentation du blir indelad i en mindre grupp som du kommer arbeta närmare med under kursens gång.
Du har även i uppgift att lägga in ett foto av dig i din profil i Canvas.
Har du några frågor eller funderingar kring kursens innehåll kan du skicka e-post till kursansvarig lärare: Anna Norberg
Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till studieadministrationen på studadm.edusci@umu.se
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Med vänlig hälsning
Anna Norberg
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.