"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Smärtfysiologi och motorisk kontroll inom muskuloskeletal rehabilitering

Välkommen till kursen "Smärtfysiologi och motorisk kontroll inom muskuloskeletal rehabilitering", 15,0 hp. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i januari!

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med 9 januari till och med 17 januari. Om du inte har registrerat dig innan den 17 januari förlorar du din plats på kursen. För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt användarkonto (Umu-id), se längre ner i brevet. Om du efter urval 2 inte vill behålla din plats på kursen ska du gå in på Antagning.se och tacka nej till kursen, så kan platsen erbjudas dem i reservlistan.

    En manual för hur webbregistrering går till, hittar du på
    https://www.umu.se/student/mina-studier/sa-funkar-studentwebben/

     

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 15 januari

    Tid: Kl 11.00 - 12.00

    Plats: Distans via zoom

    Kursen startar den 15 januari med en kursintroduktion via Zoom. Därefter har kursen tre obligatoriska kursträffar. Den första och andra kursträffen sker på plats i Umeå medan den tredje genomförs som digital kursträff. I övrigt kommer du att arbeta med de uppgifter som ingår i kursen på distans.

    Kursintroduktion. Måndag 15 januari

    Träff 1. Tisdag 30 januari och onsdag 31 januari

    Träff 2. Tisdag 9 april och onsdag 10 april

    Träff 3. Onsdag 29 maj

    Kursdagarna börjar ca 8.30 och slutar ca 16.30 men vissa undantag förekommer (t ex första kursdagen som börjar kl 10.15). Se mer detaljerat schema och studiehandledning för alla kursträffar på lärplattformen Canvas när du registrerat dig. Ett preliminärt schema som visar tider och innehåll för resp. dag finns Canvassajten.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Den här kursen är i huvudsak nätbaserad vilket innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand med stöd från lärare och kursmaterial som finns i lärplattformen Canvas som du kommer åt efter att du har registrerat dig på kursen. Där kan du läsa mer om kursens uppläggning och de uppgifter som ingår. Kursen, som går på halvfart och pågår under vårterminen 2024, har tonvikt på smärta, smärtfysiologi och motorisk kontroll samt hur detta samverkar vid vanliga långvariga smärttillstånd. Kursen har tre obligatoriska kursträffar. På dessa träffar kommer vi bl.a. att ha seminarier kopplade till uppgifter man jobbat med innan träffen. Andra moment under kursträffarna är föreläsningar, patientfallsarbete samt workshops. Tiden mellan träffarna hittar du allt du behöver för kursen på lärplattformen Canvas.

    Utöver de obligatoriska kursträffarna ingår föreläsningar, uppgifter och grupparbeten via lärplattformen.

    Examination av kursens uppgifter sker genom seminarier, skriftliga tentamen, och rapporter samt genom att man ger kommentarer på andras rapporter vid angivna tider. Det är därför viktigt att hålla studietakten då kursen bygger på kommunikation framförallt mellan studerande men även med lärarna.

    Kursen är valbar inom Mastersprogrammet i fysioterapi men kan också läsas som fristående kurs.

    Fäll ihop
  • Kursträff 1 (Campus 30-31 januari)

    Syftet med den första kursträffen är att:

    1) kursdeltagare och lärare ska få möjlighet att träffas för att lära känna varandra vilket underlättar kommande arbete med kursen och samarbete mellan kursdeltagarna

    2) följa upp första kursuppgifterna i diskussionsseminarier

    3) ha en workshop om att mäta smärta

    4) belysa delar av kursinnehållet via föreläsningar

    Inför första träffen kommer du att förbereda dig genom att göra några uppgifter som följs upp under kursträffen:

    1. Läs information på lärplattformen Canvas startsida och i modulen "Välkommen till kursen".

    2. Läs på sidan "Introduktion till Del 1 - Smärta" och sidan "Före kursträff 1" om vad du ska förbereda innan kursträff 1.

    3. Gör uppgift 1 som du hittar på sidan "Före kursträff 1" eller fliken "Uppgifter". Uppgiften följs upp vid ett seminarium under kursträffen.

    Fäll ihop
  • Kursansvarig

    Lars Berglund, Universitetslektor, leg fysioterapeut
    E-post: lars.berglund@umu.se

    Se även kontaktformulär längre ner på sidan!

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)