Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 15 april 2021)

printicon

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Tjänstedesign

Du är antagen till kursen Tjänstedesign, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej till din studieplats

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men, är du inte längre intresserad av din studieplats är det viktigt att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig i Portalen innan kursstart. Det kan du göra från och med Måndag den 24 Augusti till och med Måndag den 31 augusti. Om du inte har registrerat dig i Portalen senast den 31 augusti förlorar du din plats på kursen.
    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 31 augusti

    Tid: 09.00

    Plats: Cambro

    Kursen startar med inläsning (Cambro) 31 augusti. För åtkomst till Cambro krävs det att du självregistrerat dig på kursen.

    Första föreläsning (digital) sker tisdagen den 1 september 09.00 via Zoom. Se info under "Kursens upplägg".

    Schemat finns också i textformat.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen startar med egen inläsning (Cambro) den 31 augusti. Du behöver ha gjort självregistrering innan du får åtkomst till kursen på Cambro. Registreringen i Portalen öppnar 24 augusti.

    Första föreläsning sker tisdagen den 1 september 09.00 via Zoom.

    Zoom: https://umu.zoom.us/j/65935059092

    Meeting ID: 659 3505 9092
    One tap mobile
    +46850520017,,65935059092# Sweden
    +46850539728,,65935059092# Sweden

    Det blir kursinformation och introduktion av ett miniprojekt. Under kursinformationen kommer Linda Bresäter som är kursansvarig för kursen att berätta mera om Designhögskolans undervisningsformer, examination och studieteknik.

    Kursbok är: This is service design doing : applying service design thinking in the real world : a practitioner's handbook.
    Stickdorn Marc, Hormess Markus Edgar, Lawrence Adam, Schneider Jakob. First edition. : Sebastopol, CA : O'Reilly Media, Inc. : [2018] : xxiii, 541 pages :
    ISBN: 9781491927182

    Övrig litteratur tillkommer (se kursplan), men fokus i kursen ligger inte på litteraturstudier utan på praktisk tillämning av kunskaper.

    Förberedelser: Vi rekommenderar dig att innan kursstart bekanta dig med kursens upplägg på Cambro. Kursen går till största del ut på tillämpning av olika metoder och genomförande av ett projektarbete. Med anledning av det praktiska arbetet i kursen finns det mycket att vinna på att läsa kurslitteratur tidigt. På Cambro finns en sida som heter "inför kursstart" där ni hittar sidhänvisningar samt en bilaga (Design methods for developing services) som behandlar många av de metoder ni kommer att jobba med under kursen.

    Fäll ihop
  • Övrig information

    Kontakt med skolan
    Frågor kan ställas till kursansvarig lärare Linda Bresäter eller till utbildningssamordnare Birgitta Sundberg. På grund av rekommendationen om social distans så vill vi att all kontakt med administrativ personal och lärare i första hand sker via mail eller via telefon. 

    Närvaro
    Vi har väldigt många undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter. Notera att många lärare är yrkesverksamma utanför universitetet vilket gör att de utanför deras lektioner inte finns på skolan utan endast kan nås via mail eller per telefon.

    Ingen akademisk kvart
    På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9 i ett schema så betyder det 09.00. Kurstiderna är 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.

    Schemaändringar
    På grund av rådande omständigheter med covid-19 kan undervisning och förutsättningar för undervisning komma att ändras, ibland med kort varsel beroende på förändrade riktlinjer. Det kan även vara så att undervisande och administrativ personal blir sjuk vilket medför att inplanerade undervisningspass och tider kan komma att förändra i schemat. Är det på väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar vi via e-post och/eller sms. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Ta för vana att kolla schemat dagligen för att alltid ha aktuell information.

    Ytterdörrar
    Designhögskolans dörrar kommer att vara öppet under begränsade tider och i dagsläget gäller att skolan endast är öppet när det sker undervisning på plats. Vilka öppettider som gäller kommer att meddelas på Cambro. Vi vet idag inte under vilka tider som du som student kan använda ditt UmU kort. Programmeringen av kortet görs inte förrän du har registrerats på kursen. Behörigheten kommer att var begränsat utifrån riktlinjer för undervisning under coronatiden. Kortet kommer att vara begränsat till de lokaler som används under kursen. OBS! För att kunna arbeta i våra datorlabb måste du ha aktiverat ett Umu-id användarkonto och skapat student e-postadress.

    Utskrifter
    UmU kortet kan tyvärr inte användas för kopiering och utskrifter. Du får information om hur det hanteras i början av kursen.

    Generell information: Wozzop
    Varje måndag klockan 10.15 hålls en generell veckoinformation för studenter och lärare, i dagsläget sker detta digital. Vill ni ta upp något på info-stunden går det bra att göra det spontant. Kontakta annars kursansvarig lärare så tar hen upp det i ert ställe.

    Onsdagsföreläsningar
    På onsdagar är det ofta aktiviteter i form av öppna föreläsningar av inbjudna yrkesverksamma designer eller andra intressanta personer. Information om föreläsningar sätts upp på anslagstavlor och väggar, samt meddelas på Wozzop. Onsdagsföreläsningar kan komma att påverkas av de riktlinjer som gäller under hösten.

    Skolmöten
    Klockan 13 den första onsdagen i varje månad (utom september och juni) hålls ett gemensamt informations- och diskussionsmöte för alla studenter och all personal. Alla som vill informera om något, eller ta upp något till diskussion är välkomna att antingen anmäla det i förväg till prefekten, eller ta upp det under mötet själv eller genom en studentrepresentant, lärare eller annan personal. I dagsläget sker skolmöten digitalt.

    Öppna projektpresentationer
    Alla projektpresentationer som hålls av studenter på Designhögskolan är öppna för alla andra studenter och anställda på skolan om inte annat sägs (ibland kan sekretess föreligga pga. patentärenden). Veckans presentationer meddelas på Wozzop och digitala plattformar. Ta gärna tillfället i akt delta i presentationerna i mån av tid – det brukar vara roligt och lärorikt.

    Fika/Lunch
    Konstnärligt Campus har en restaurang/café, Hansson & Hammar. I dagsläget vet vi inte under vilka förutsättningar som restaurangen är tillgänglig. Vi ber dig därför att söka information om vilka riktlinjer som gäller för Hansson & Hammar. Vid uppvisande av studentkort kan man få studentrabatt. I restaurangen finns också mikrovågsugnar om man vill värma egen mat.

    I Designhögskolans studentkök finns mikrovågsugnar för den som vill värma medhavd mat. Förutsättningar för användande av studentköket m.m. kommer att meddelas vid kursintroduktionen.
    Det finns kaffeautomater på skolan men då krävs det att du har med egen mugg. Betalning sker genom betalkort. Varu- och dryckesautomater finns i anslutning till verkstad/bottenvåning.

    Fäll ihop
  • Omständigheter rörande Covid-19

    Kursen planeras att genomföras på Designhögskolan utifrån de regler och riktlinjer för undervisning som gäller för Umeå universitet gällande covid-19. Det innebär att Designhögskolan anpassar all undervisning utifrån den verksamhet som sker och vi arbetar med mindre grupper, social distansiering, digitala möten när vi träffas i stora grupper, reglerade tider för att vara på skolan etc. Designhögskolan har ett kontinuerligt arbetsmiljöarbete som omfattar personal och studenter vilket innebär att förutsättningar för undervisning kan komma att förändras och anpassas under kursen.
    Om universitets riktlinjer och förutsättningar för undervisning förändras kan det påverka kursens upplägg, genomförande m.m. Vi ser i dagsläget att kursen är möjlig att genomföra på ett bra sätt, men det innebär att personal och studenter tar ett individuellt ansvar att följa riktlinjer och ramar för undervisning.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Med anledning av Covid-19

    Så kul att du sökt till oss, och vi ser framemot att ses! Vi lever fortfarande i en annorlunda tid, som påverkar våra utbildningar på olika sätt. Till exempel kan vissa delar av undervisningen ske på distans, så att vi inte samlas alla på campus samtidigt och kan hålla avstånd till varandra.

    Om du vill hålla dig uppdaterad om vad som händer och hur dina studier kan komma att påverkas, håller du koll på Studentwebben! Där hittar du också råd, tips och verktyg för studier och samarbete på distans. Sidorna uppdateras löpande, så fort det kommer nya regler eller rekommendationer.

    Förändringar på grund av Covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id!

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    Om du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Jag vill veta mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt konto eller logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför vill vi helst att du i första hand mejlar, ringer eller chattar med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)