TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till kursen Tjänstedesign, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när.
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopNär du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig via Studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med Måndag den 22 augusti till och med Måndag den 29 augusti. Om du inte har registrerat dig i Portalen senast den 29 augusti förlorar du din plats på kursen.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Måndag 29 augusti
Tid: Under dagen
Kursen startar med inläsning (Canvas) 29 augusti. För åtkomst till Canvas krävs det att du självregistrerat dig på kursen.
Första föreläsning sker tisdagen den 30 augusti 09.00 i Gröna rummet, Designhögskolan. Se info under "Kursens upplägg".
Schemat finns också i textformat.
Kursen startar med egen inläsning (Canvas) den 29 augusti. Du behöver ha gjort självregistrering innan du får åtkomst till kursen på Canvas. Registreringen i Portalen öppnar 22 augusti.
Första föreläsning sker tisdagen den 30 augusti 09.00.
Det blir kursinformation och lite information om Designhögskolan. Under kursinformationen kommer Linda Bresäter som är kursansvarig för kursen att berätta mera om Designhögskolans undervisningsformer, examination och studieteknik.
Kursbok är: Designing the invisible : an introduction to service design. Lara Penin, London : Bloomsbury Publishing : 2018 : 342 s. :
ISBN: 9781472572585
Övrig litteratur tillkommer (se kursplan), men fokus i kursen ligger inte på litteraturstudier utan på praktisk tillämning av kunskaper.
Förberedelser: Vi rekommenderar dig att innan kursstart bekanta dig med kursens upplägg på Canvas. Kursen går till största del ut på tillämpning av olika metoder och genomförande av ett projektarbete. Med anledning av det praktiska arbetet i kursen finns det mycket att vinna på att läsa kurslitteratur tidigt. På Canvas finns en sida som heter "inför kursstart" där ni hittar läshänvisningar. Övrig information
Fäll ihop
Kontakt med skolan
Frågor kan ställas till kursansvarig lärare Linda Bresäter eller till utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.
Närvaro
Kravet på närvaro beror på att dessa tillfällen innehåller praktiska övningar eller andra aktiviteter av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Många av våra aktiviteter och föreläsningar utan obligatorisk närvaro är dock mycket viktiga och erbjuder praktisk hjälp och stöd för ditt lärande och utveckling under kursen, vi arbetar ofta praktiskt tillsammans under dessa tillfällen med tex. projektarbetet. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk. Notera att många lärare är yrkesverksamma utanför universitetet vilket gör att de utanför deras lektioner inte finns på skolan utan endast kan nås via mail eller per telefon.
Ingen akademisk kvart
På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9 i ett schema så betyder det 09.00. Kurstiderna är 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren. Onsdag eftermiddag bokas inte för lektioner eller handledning för att frigöra tid att delta i föreläsningar eller möten utanför kursen.
Schemaändringar
Det kan även vara så att undervisande och administrativ personal blir sjuk vilket medför att inplanerade undervisningspass och tider kan komma att förändra i schemat. Är det på väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar vi via e-post och/eller sms. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Ta för vana att kolla schemat dagligen för att alltid ha aktuell information.
Ytterdörrar
Våra ytterdörrar är öppna mellan kl 08.00-17:00. Ditt passerkort kommer att vara begränsat till de lokaler som används under kursen. OBS! För att kunna arbeta i våra datorlabb måste du ha aktiverat ett Umu-id användarkonto och skapat student e-postadress.
Utskrifter
UmU kortet kan tyvärr inte användas för kopiering och utskrifter. Du får information om hur det hanteras i början av kursen.
Generell information: Wozzop
Varje måndag klockan 10.15 hålls en generell veckoinformation för studenter och lärare, i dagsläget sker detta digital. Vill ni ta upp något på info-stunden går det bra att göra det spontant. Kontakta annars kursansvarig lärare så tar hen upp det i ert ställe.
Onsdagsföreläsningar
På onsdagar är det ofta aktiviteter i form av öppna föreläsningar av inbjudna yrkesverksamma designer eller andra intressanta personer. Information om föreläsningar sätts upp på anslagstavlor och väggar, samt meddelas på Wozzop.
Skolmöten
Klockan 13 den första onsdagen i varje månad (utom september och juni) hålls ett gemensamt informations- och diskussionsmöte för alla studenter och all personal. Alla som vill informera om något, eller ta upp något till diskussion är välkomna att antingen anmäla det i förväg till prefekten, eller ta upp det under mötet själv eller genom en studentrepresentant, lärare eller annan personal.
Öppna projektpresentationer
Alla projektpresentationer som hålls av studenter på Designhögskolan är öppna för alla andra studenter och anställda på skolan om inte annat sägs (ibland kan sekretess föreligga pga. patentärenden). Veckans presentationer meddelas på Wozzop och digitala plattformar. Ta gärna tillfället i akt delta i presentationerna i mån av tid – det brukar vara roligt och lärorikt.
Fika/Lunch
Konstnärligt Campus har en restaurang/café i bottenplan mot älven som erbjuder lunch och fika.
I Designhögskolans studentkök finns mikrovågsugnar för den som vill värma medhavd mat.
Det finns kaffeautomater på skolan men då krävs det att du har med egen mugg. Betalning sker genom betalkort. Varu- och dryckesautomater finns i anslutning till verkstad/bottenvåning.
Aktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar jag mitt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.
Fäll ihopDigitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Office 365 och hur jag installerar det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.
Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).
Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.
Fäll ihop