Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Tjänstedesign

Du är antagen till kursen Tjänstedesign, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats behöver du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 22 juli 2022.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig via Studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med Måndag den 22 augusti till och med Måndag den 29 augusti. Om du inte har registrerat dig i Portalen senast den 29 augusti förlorar du din plats på kursen.
    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Kursen startar med inläsning (Canvas) 29 augusti. För åtkomst till Canvas krävs det att du självregistrerat dig på kursen.

    Första föreläsning sker tisdagen den 30 augusti 09.00 i Gröna rummet, Designhögskolan. Se info under "Kursens upplägg".

    Schemat finns också i textformat.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen startar med egen inläsning (Canvas) den 29 augusti. Du behöver ha gjort självregistrering innan du får åtkomst till kursen på Canvas. Registreringen i Portalen öppnar 22 augusti.

    Första föreläsning sker tisdagen den 30 augusti 09.00.

    Det blir kursinformation och lite information om Designhögskolan. Under kursinformationen kommer Linda Bresäter som är kursansvarig för kursen att berätta mera om Designhögskolans undervisningsformer, examination och studieteknik.

    Kursbok är: Designing the invisible : an introduction to service design. Lara Penin, London : Bloomsbury Publishing : 2018 : 342 s. :
    ISBN: 9781472572585

    Övrig litteratur tillkommer (se kursplan), men fokus i kursen ligger inte på litteraturstudier utan på praktisk tillämning av kunskaper.

    Förberedelser: Vi rekommenderar dig att innan kursstart bekanta dig med kursens upplägg på Canvas. Kursen går till största del ut på tillämpning av olika metoder och genomförande av ett projektarbete. Med anledning av det praktiska arbetet i kursen finns det mycket att vinna på att läsa kurslitteratur tidigt. På Canvas finns en sida som heter "inför kursstart" där ni hittar läshänvisningar. Övrig information

     

    Fäll ihop
  • Övrig information

    Kontakt med skolan
    Frågor kan ställas till kursansvarig lärare Linda Bresäter eller till utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.

    Närvaro
    Kravet på närvaro beror på att dessa tillfällen innehåller praktiska övningar eller andra aktiviteter av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Många av våra aktiviteter och föreläsningar utan obligatorisk närvaro är dock mycket viktiga och erbjuder praktisk hjälp och stöd för ditt lärande och utveckling under kursen, vi arbetar ofta praktiskt tillsammans under dessa tillfällen med tex. projektarbetet. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk. Notera att många lärare är yrkesverksamma utanför universitetet vilket gör att de utanför deras lektioner inte finns på skolan utan endast kan nås via mail eller per telefon.

    Ingen akademisk kvart
    På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9 i ett schema så betyder det 09.00. Kurstiderna är 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren. Onsdag eftermiddag bokas inte för lektioner eller handledning för att frigöra tid att delta i föreläsningar eller möten utanför kursen.

    Schemaändringar
    Det kan även vara så att undervisande och administrativ personal blir sjuk vilket medför att inplanerade undervisningspass och tider kan komma att förändra i schemat. Är det på väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar vi via e-post och/eller sms. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Ta för vana att kolla schemat dagligen för att alltid ha aktuell information.

    Ytterdörrar
    Våra ytterdörrar är öppna mellan kl 08.00-17:00. Ditt passerkort kommer att vara begränsat till de lokaler som används under kursen. OBS! För att kunna arbeta i våra datorlabb måste du ha aktiverat ett Umu-id användarkonto och skapat student e-postadress.

    Utskrifter
    UmU kortet kan tyvärr inte användas för kopiering och utskrifter. Du får information om hur det hanteras i början av kursen.

    Generell information: Wozzop
    Varje måndag klockan 10.15 hålls en generell veckoinformation för studenter och lärare, i dagsläget sker detta digital. Vill ni ta upp något på info-stunden går det bra att göra det spontant. Kontakta annars kursansvarig lärare så tar hen upp det i ert ställe.

    Onsdagsföreläsningar
    På onsdagar är det ofta aktiviteter i form av öppna föreläsningar av inbjudna yrkesverksamma designer eller andra intressanta personer. Information om föreläsningar sätts upp på anslagstavlor och väggar, samt meddelas på Wozzop.

    Skolmöten
    Klockan 13 den första onsdagen i varje månad (utom september och juni) hålls ett gemensamt informations- och diskussionsmöte för alla studenter och all personal. Alla som vill informera om något, eller ta upp något till diskussion är välkomna att antingen anmäla det i förväg till prefekten, eller ta upp det under mötet själv eller genom en studentrepresentant, lärare eller annan personal.

    Öppna projektpresentationer
    Alla projektpresentationer som hålls av studenter på Designhögskolan är öppna för alla andra studenter och anställda på skolan om inte annat sägs (ibland kan sekretess föreligga pga. patentärenden). Veckans presentationer meddelas på Wozzop och digitala plattformar. Ta gärna tillfället i akt delta i presentationerna i mån av tid – det brukar vara roligt och lärorikt.

    Fika/Lunch
    Konstnärligt Campus har en restaurang/café i bottenplan mot älven som erbjuder lunch och fika.

    I Designhögskolans studentkök finns mikrovågsugnar för den som vill värma medhavd mat.
    Det finns kaffeautomater på skolan men då krävs det att du har med egen mugg. Betalning sker genom betalkort. Varu- och dryckesautomater finns i anslutning till verkstad/bottenvåning.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)