"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Yrkesmässig handledning

Välkommen till kursen Yrkesmässig handledning , men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Det här brevet innehåller information om det samt även lite mer information om kursen.

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    På den här kursen ska du själv registrera dig i Studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med måndag den 23 augusti till och med måndag den 30 augusti.
    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt.
    En manual för hur webbregistreringen går till, hittar du i Studentwebben.

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id (användarkonto), se info längre ner i brevet.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 30 augusti 2021, introduktion

    Tid: Kl 13.00 - 14.30

    Plats: Digitalt via Zoom, länk skickas via Canvas.

    Kursstart:

    Vid introduktionen kommer Maria bland annat att översiktligt gå igenom kursplanen, kursens upplägg, lärplattformen Canvas och de uppgifter som ingår i kursen.

    Canvas: Canvas är den lärplattform vi använder. Kurssajten för denna kurs öppnas 23 augusti. Här kommer kursplan, kursinformation, schema, uppgifter med mera att finnas. Det är också genom denna lärplattform som vi kommer att kommunicera med varandra under kursens gång. För att komma in på Canvas behöver du ha en identitet, ett UmU-id som du ska ha fått i samband med att du tackat ja till kursen, om du inte redan har ett sedan tidigare. (Längst ner i detta brev finns information med en länk om hur du gör för att aktivera ditt UmU-id). När du går in på Canvas med ditt UmU-id så ska du kunna se kursen där. Fungerar det inte så får du höra av dig till Maria.

    Om kursen: Kursens upplägg bygger på både teoretiska studier och praktiska moment. Den innehåller tre obligatoriska träffar, förutom introduktionstillfället. Utifrån coronapandemin har vi beslutat att denna gång ha alla kursträffar digitalt. Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand, men träffa lärare och övriga kursdeltagare vid fyra tillfällen via Zoom. För att bli godkänd på kursen krävs närvaro och aktivt deltagande vid de digitala kursträffarna

    Introduktion: 2021-08-30 Zoom. Inbjudan/länk skickas.

    Vi ses på Zoom och har en kort presentationsrunda. Maria Sperens går översiktligt igenom kursplan, schema och uppgifter.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursträff 1: 2021-09-29 - 2021-09-30: Zoom, inbjudan/länk skickas via Canvas

    Kursträff 1 handlar i huvudsak om professionella och vägledande samtal, individuellt och i grupp. Du förbereder dig innan genom att göra två kursuppgifter. Tillfället kommer att innehålla både föreläsningar, gruppövningar/gruppdiskussioner samt examinerande tillfällen.

    Uppgift 1, Reflektioner kring din handledning: Se information och instruktion på Canvas. Ta med dina nedskrivna reflektioner till kursträff 1. Uppgiften examineras genom deltagande i grupp- och parsamtal vid första kursträffen.

    Uppgift 2, Professionella samtal: Se information och instruktion på Canvas. En skriftlig rapport ska lämnas in på Canvas. Uppgiften examineras genom den skriftliga rapporten samt samtalsövningar vid kursträff 1.

     

    Fäll ihop
  • Kursträff 2: 2021-11-10 eller 2021-11-11: Zoom, inbjudan/länk skickas via Canvas

    Varje kursdeltagare deltar på nätet/digitalt en av dessa dagar. Inbjudan till möte via länk kommer att skickas ut via Canvas.

    Kursträff 2 innehåller ett webb-baserat grupp-seminarium.

    Uppgift 3, Kunskap och lärande: Se information och instruktion på Canvas. I denna uppgift ska du reflektera skriftligt om till exempel kunskapssyn, handledning och reflektion utifrån teoretisk kunskap och dina egna erfarenheter. Uppgiften ska lämnas in på Canvas. Vid den digitala kursträffen sker diskussion utifrån de skriftliga rapporterna.

    Fäll ihop
  • Kursträff 3: 2022-01-12 - 2022-01-13: Zoom, inbjudan/länk skickas via Canvas

    Kursträff 3 innehåller seminarier och gruppdiskussioner utifrån genomförda uppgifter och föreläsningar. Vi diskuterar också utifrån möjligheten att implementera ny kunskap i sin egen verksamhet.

    Uppgift 4 Handledningsunderlag, för- och efterhandledning: Även här, se Canvas för att få veta mer. Du ska genomföra individuell handledning utifrån handledningsunderlag, för- och efterhandledning. Efterhandledningen ska filmas. En del av filmen ska väljas ut för att diskuteras i grupp vid kurstillfälle 3. Hela handledningsprocessen ska analyseras och redovisas skriftligt. Inlämning av skriftlig rapport på Canvas.

    Uppgift 5 Grupphandledning: Se Canvas. Innan detta kurstillfälle ska du ha genomfört en grupphandledning med minst 2 deltagare. Till kursträff 3 ska du ta med minnesanteckningar för att ha som underlag vid gruppdiskussion. Ingen inlämning på Canvas.

    Vi som är arbetar med denna kurs hösten 2021 är Ann Sörlin och Maria Sperens (kursansvarig). Har du frågor som du inte hittar svar på i detta brev så hör av dig till Maria Sperens, maria.sperens@umu.se. 

    Vi ser fram emot att ses till hösten!

    Maria och Ann

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)