Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Yrkesmässig handledning

Välkommen till kursen Yrkesmässig handledning , men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Det här brevet innehåller information om det samt även lite mer information om kursen.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men om du inte längre är intresserad av din plats är det bra att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    På den här kursen ska du själv registrera dig i Studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med måndag den 23 augusti till och med måndag den 30 augusti.
    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt.
    En manual för hur webbregistreringen går till, hittar du i Studentwebben.

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id (användarkonto), se info längre ner i brevet.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 30 augusti 2021, introduktion

    Tid: Kl 13.00 - 14.30

    Plats: Digitalt via Zoom, länk skickas via Canvas.

    Kursstart:

    Vid introduktionen kommer Maria bland annat att översiktligt gå igenom kursplanen, kursens upplägg, lärplattformen Canvas och de uppgifter som ingår i kursen.

    Canvas: Canvas är den lärplattform vi använder. Kurssajten för denna kurs öppnas 23 augusti. Här kommer kursplan, kursinformation, schema, uppgifter med mera att finnas. Det är också genom denna lärplattform som vi kommer att kommunicera med varandra under kursens gång. För att komma in på Canvas behöver du ha en identitet, ett UmU-id som du ska ha fått i samband med att du tackat ja till kursen, om du inte redan har ett sedan tidigare. (Längst ner i detta brev finns information med en länk om hur du gör för att aktivera ditt UmU-id). När du går in på Canvas med ditt UmU-id så ska du kunna se kursen där. Fungerar det inte så får du höra av dig till Maria.

    Om kursen: Kursens upplägg bygger på både teoretiska studier och praktiska moment. Den innehåller tre obligatoriska träffar, förutom introduktionstillfället. Utifrån coronapandemin har vi beslutat att denna gång ha alla kursträffar digitalt. Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand, men träffa lärare och övriga kursdeltagare vid fyra tillfällen via Zoom. För att bli godkänd på kursen krävs närvaro och aktivt deltagande vid de digitala kursträffarna

    Introduktion: 2021-08-30 Zoom. Inbjudan/länk skickas.

    Vi ses på Zoom och har en kort presentationsrunda. Maria Sperens går översiktligt igenom kursplan, schema och uppgifter.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursträff 1: 2021-09-29 - 2021-09-30: Zoom, inbjudan/länk skickas via Canvas

    Kursträff 1 handlar i huvudsak om professionella och vägledande samtal, individuellt och i grupp. Du förbereder dig innan genom att göra två kursuppgifter. Tillfället kommer att innehålla både föreläsningar, gruppövningar/gruppdiskussioner samt examinerande tillfällen.

    Uppgift 1, Reflektioner kring din handledning: Se information och instruktion på Canvas. Ta med dina nedskrivna reflektioner till kursträff 1. Uppgiften examineras genom deltagande i grupp- och parsamtal vid första kursträffen.

    Uppgift 2, Professionella samtal: Se information och instruktion på Canvas. En skriftlig rapport ska lämnas in på Canvas. Uppgiften examineras genom den skriftliga rapporten samt samtalsövningar vid kursträff 1.

     

    Fäll ihop
  • Kursträff 2: 2021-11-10 eller 2021-11-11: Zoom, inbjudan/länk skickas via Canvas

    Varje kursdeltagare deltar på nätet/digitalt en av dessa dagar. Inbjudan till möte via länk kommer att skickas ut via Canvas.

    Kursträff 2 innehåller ett webb-baserat grupp-seminarium.

    Uppgift 3, Kunskap och lärande: Se information och instruktion på Canvas. I denna uppgift ska du reflektera skriftligt om till exempel kunskapssyn, handledning och reflektion utifrån teoretisk kunskap och dina egna erfarenheter. Uppgiften ska lämnas in på Canvas. Vid den digitala kursträffen sker diskussion utifrån de skriftliga rapporterna.

    Fäll ihop
  • Kursträff 3: 2022-01-12 - 2022-01-13: Zoom, inbjudan/länk skickas via Canvas

    Kursträff 3 innehåller seminarier och gruppdiskussioner utifrån genomförda uppgifter och föreläsningar. Vi diskuterar också utifrån möjligheten att implementera ny kunskap i sin egen verksamhet.

    Uppgift 4 Handledningsunderlag, för- och efterhandledning: Även här, se Canvas för att få veta mer. Du ska genomföra individuell handledning utifrån handledningsunderlag, för- och efterhandledning. Efterhandledningen ska filmas. En del av filmen ska väljas ut för att diskuteras i grupp vid kurstillfälle 3. Hela handledningsprocessen ska analyseras och redovisas skriftligt. Inlämning av skriftlig rapport på Canvas.

    Uppgift 5 Grupphandledning: Se Canvas. Innan detta kurstillfälle ska du ha genomfört en grupphandledning med minst 2 deltagare. Till kursträff 3 ska du ta med minnesanteckningar för att ha som underlag vid gruppdiskussion. Ingen inlämning på Canvas.

    Vi som är arbetar med denna kurs hösten 2021 är Ann Sörlin och Maria Sperens (kursansvarig). Har du frågor som du inte hittar svar på i detta brev så hör av dig till Maria Sperens, maria.sperens@umu.se. 

    Vi ser fram emot att ses till hösten!

    Maria och Ann

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Studier och covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Från och med den 30 september är de flesta tidigare covid-åtgärder helt slopade – välkommen tillbaka till campus! Helt som normalt blir det dock inte direkt, till exempel kan vissa utbildningsmoment fortfarande vara digitala och det är viktigt att fortsätta tänka på avståndet ett tag till.

    På Studentwebben finns sammanfattning av saker att tänka på om Studier och covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)