Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer

Välkommen till Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer HT 2022! Här  hittar du information om vad du behöver göra för att börja på programmet, länkar till välkomstbrev och schema för den första kursen samt kontaktuppgifter till programkoordinatorn och Studentsupport Informatik. Du kan även läsa mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver kan du höra av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats behöver du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 22 juli 2022.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på programmet

    Självregistrering via Studentwebben

    Du startar programmet genom att registrera dig på den första kursen. Den första kursen på programmet är Informationssystem.
    Du måste vara registrerad på denna kurs för att kunna följa programmet och få dina resultat registrerade.

    Du gör själv registreringen via Studentwebben i samband med kursstart. Registreringen är öppen 22 augusti till 29 augusti 2022. För att behålla din plats måste du registrera dig senast den 29 augusti.

    Du finner mer information i Välkomstbrevet för första kursen.

    Fäll ihop
  • 3. Börja programmet

Om programmet

  • Har du blivit antagen efter andra antagningsurvalet?

    Vi på Institutionen för informatik ber dig bekräfta att du tänker ta erbjuden studieplats på programmet till studentsupport.informatik@umu.se så snart som möjligt - men senast den 6 augusti 2022.

    Om du bestämmer dig för att inte delta i programmet, se till att tacka nej till ditt erbjudande genom att logga in på antagning.se.

    Det är viktigt att du tackar nej till ditt erbjudande så snart du vet att du inte kommer att delta. Detta gör platsen tillgänglig för en annan sökande.

    Fäll ihop
  • Information till nya studenter från studenter på programmet

    Prata med en som studerar på programmet
    Någon gång under 12-22 juli kommer en student, som läser samma program som du har blivit antagen till, att försöka nå dig på telefon för att hälsa dig välkommen till programmet. Du har då möjlighet att ställa frågor om vad hen tycker om utbildningen och om att vara student i Umeå eller något annat du funderar på.

    Information från studentföreningen
    Välkommen till BIT-programmet!

    På plats under insparken kommer ni bli inbjudna till BIT-programmets samtliga Facebookgrupper, tills dess kan ni passa på att kolla in föreningen på social media. Där finns personer som ni kan ställa frågor till, stora som små samt datum och tid för start av insparken!

    Ni kan även titta runt på vår Instagram för att se hur vi arbetar inom programmets förening. Vi på BIT önskar er en härlig sommar och längtar tills vi ses i höst!

    Instagram:
    @bitforeningen
    @betsekumea
    @bit_inspark2022

    Fäll ihop
  • Information om programmet och kontaktuppgifter

    Hej,

    Varmt välkommen till Umeå universitet och Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer, eller BIT-programmet som vi säger till vardags!

    Vi ser fram emot att få träffa dig och dina klasskamrater vid terminsstart och under de kommande tre åren. Jag heter Mikael Söderström och är programsamordnare för BIT. Som programsamordnare leder jag arbetet i programrådet vilket består av representanter för de institutioner som undervisar på BIT, en representant för näringslivet samt studentrepresentanter från samtliga årskullar på programmet. Rådets främsta uppgift är att säkerställa att BIT-programmet både idag och i framtiden håller hög kvalitet, och att det är relevant för sin samtid och de behov era kommande arbetsgivare har. Jag ser gärna att ni i klassen väljer en ledamot och en suppleant som representerar er klass i programrådet så snart terminen börjat. Se Instruktion för programråd för mer information om vad programrådet gör.

    BIT-programmet består av en kombination av kurser i Informatik, Pedagogik, Psykologi och Sociologi, vilket förbereder dig väl för ett spännande framtida yrkesliv. Inför den sjätte, och sista terminen på utbildningen, väljer du vilket av de fyra ämnena du vill fördjupa dig i. Den första kursen du kommer att läsa i höst heter Informationssystem och ges av Informatik. Här introduceras du till samhällets digitalisering och får en inblick i vilken enorm påverkan detta fenomen kommit att få på stora delar av vår tillvaro. Kursen introducerar inte bara till BIT-programmet utan ger även en introduktion till universitet, universitetsstudier och vetenskap. Första undervisningspasset genomförs på måndagen den 29/8 kl. 13.15.

    Har du några frågor gällande programmets struktur, eller något annat som rör programmet så tveka inte att höra av dig till mig mikael.soderstrom@umu.se. Jag undervisar också en del på programmet så våra vägar kommer att korsas några gånger under din tid hos oss. Har du frågor gällande registrering, studieintyg, studievägledning eller övriga ärenden av administrativ karaktär så skicka ett mail till vår studentsupport studentsupport.informatik@umu.se så hjälper de dig direkt eller hänvisar dig till rätt person.

    Terminstider:
    Tiden mellan 23 december och 2 januari är det ingen kursaktivitet.

    År 1
    Hösttermin 2022: 29 augusti 2022 - 15 januari 2023
    Vårtermin 2023: 16 januari 2023 – 4 juni 2023

    År 2
    Hösttermin 2023: 28 augusti 2023 - 14 januari 2024
    Vårtermin 2024:  15 januari 2024 – 2 juni 2024

    År 3
    Hösttermin 2024: 2 september 2024 - 19 januari 2025
    Vårtermin 2025: 20 januari 2025 – 8 juni 2025

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Välkommen till Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)