"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Digital medieproduktion

Välkommen till programmet Digital medieproduktion HT 2023! Här  hittar du information om vad du behöver göra för att börja på programmet, länkar till välkomstbrev och schema för den första kursen samt kontaktuppgifter till programsamordnaren och Studentsupport Informatik. Du kan även läsa mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver kan du höra av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan.

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på programmet

    Självregistrering via Studentwebben

    Du startar programmet genom att registrera dig på den första kursen. Den första kursen på programmet är Introduktion till digital medieproduktion.
    Du måste vara registrerad på denna kurs för att kunna följa programmet och få dina resultat registrerade.

    Du gör själv registreringen via Studentwebben i samband med kursstart. Registreringen är öppen 21 augusti till 28 augusti 2023. För att behålla din plats måste du registrera dig senast den 28 augusti.

    Du finner mer information i Välkomstbrevet för första kursen.

    Fäll ihop
  • 3. Börja programmet

    28 augusti

    Tid: Se schema för första kursen

    Plats: Se schema för första kursen

    Fäll ihop

Om programmet

  • Har du blivit antagen efter andra antagningsurvalet?

    Vi på Institutionen för informatik ber dig bekräfta att du tänker ta erbjuden studieplats på programmet till studentsupport.informatik@umu.se så snart som möjligt - men senast den 6 augusti 2023.

    Om du bestämmer dig för att inte delta i programmet, se till att tacka nej till ditt erbjudande genom att logga in på antagning.se.

    Det är viktigt att du tackar nej till ditt erbjudande så snart du vet att du inte kommer att delta. Detta gör platsen tillgänglig för en annan sökande.

    Fäll ihop
  • Information till nya studenter från studenter på programmet

    Prata med en som studerar på programmet
    Någon gång under 12-21 juli kommer en student, som läser samma program som du har blivit antagen till, att försöka nå dig på telefon för att hälsa dig välkommen till programmet. Du har då möjlighet att ställa frågor om vad hen tycker om utbildningen och om att vara student i Umeå eller något annat du funderar på.

    Information från studentföreningen
    Umeå Medie- och Systemvetarförening, UMSYS, är en förening för studenter som studerar Digital Medieproduktion eller Systemvetenskap vid Umeå Universitet.

    UMSYS ansvarar för insparken och information om den och annat hittar du i Välkomstbrevet från UMSYS.

    Umeå kommuns studentinformation
    Umeå kommuns studentinformation på webben kan du läsa om studentliv och studentboende, och hitta en studentkarta över bostadsområden, studentlägenheter, fritidsaktiviteter och busshållplatser.

    Fäll ihop
  • Information om programmet och kontaktuppgifter

    Hej och hjärtligt välkomna till Digital medieproduktion!

    Vi ser fram emot att få träffa er vid terminsstart och under de kommande tre åren. Mitt namn är Johan Bodén och jag är programsamordnare för Digital medieproduktion. Har ni några frågor gällande programmets struktur, valbara kurser eller något annat som rör programmet så tveka inte att höra av er till mig. Jag undervisar också en hel del på programmet så våra vägar kommer att korsas flertalet gånger under er tid hos oss.

    Har ni några frågor gällande registrering, studieintyg, studievägledning eller övriga ärenden av administrativ karaktär så skicka ett mail till vår studentsupport så hjälper de er direkt eller hänvisar er till rätt person.

    Den första kursen på programmet heter Introduktion till digital medieproduktion och vi börjar med en kursmodul som heter Samhällets digitalisering. Den första träffen är i kombination med en programintroduktion och där kommer ni att träffa mig och de aktuella lärarna.

    Väl mött!

    Terminstider:
    Tiden mellan 23 december och 2 januari är det ingen kursaktivitet.

    År 1
    Hösttermin 2023: 28 augusti 2023 - 14 januari 2024
    Vårtermin 2024: 15 januari 2024 – 2 juni 2024

    År 2
    Hösttermin 2024: 2 september 2024 - 19 januari 2025
    Vårtermin 2025:  20 januari 2025 – 8 juni 2025

    År 3
    Hösttermin 2025: 1 september 2025 - 18 januari 2026
    Vårtermin 2026: 19 januari 2026 – 7 juni 2026

    Om du har frågor om programmets innehåll och upplägg är du välkommen att kontakta programkoordinator:
    Johan Bodén johan.boden@umu.se

    Frågor av administrativ karaktär såsom registrering och intyg kan du ställa till vår studentsupport:
    studentsupport.informatik@umu.se

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)