TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ
Jag heter Sara Lilliehorn och är programansvarig för hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet vid Umeå universitet. I det här välkomstbrevet hittar du viktig information, dels om programmet och dels för dig som är ny vid Umeå universitet. Vi hälsar dig varmt välkommen och hoppas att du ska få en mycket givande studietid!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Fäll ihopNär du har tackat ja till din plats måste du registrera dig på första kursen på programmet. Första kursen heter Socialt arbete i hälso- och sjukvård I: organisatoriska och juridiska ramar, 7,5 hp.
Du ska själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra fr.o.m måndag 21 augusti t.o.m måndag 28 augusti. För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id. Se nedan under rubriken Aktivera ditt Umu-id, hur du går till väga.
Se en film om hur du registrerar dig på en kurs: Introduktion av Ladok för studenter - LadokPlay
Om du inte har registrerat dig senast den 28 augusti riskerar du att förlora din plats på programmet.
Kursen startar med en introduktion och föreläsning. Förutom att ni kommer få mycket information så får ni en bra start på studierna samtidigt som det ger dig möjlighet att träffa och lära känna dina studiekamrater. Har du inte möjlighet att närvara vid det här tillfället vill vi att du meddelar det till studieadministratör Jeanette Nilsson, jeanette.nilsson@umu.se
Fäll ihopTermin 1
Studieperiod 1 (28 augusti - 27 september):
Socialt arbete i hälso- och sjukvård I: Juridiska och organisatoriska ramar, 7,5 hp
Studieperiod 2 (28 september - 30 oktober):
Socialt arbete i hälso- och sjukvård II: Hälsa och sjukdom, 7,5 hp
Studieperiod 3 (31 oktober - 30 november):
Socialt arbete i hälso- och sjukvård III: Kuratorns professionella roller, villkor och insatser, 7,5h
Studieperiod 4 (1 december - 14 januari):
Metod, utvärdering och verksamhetsutveckling, 7, 5 hp
Termin 2
Studieperiod 1 och studieperiod 2 (15 januari - 19 mars) ges följande två kurser, på halvfart och den sistnämnda på distans för att den ska kunna läsas parallellt:
Verksamhetsförlagd utbildning i socialt arbete i hälso- och sjukvård, 7,5 hp
Relation och förändring i människovårdande arbete, 7,5 hp
Studieperiod 3 och studieperiod 4 (20 mars - 2 juni):
Självständigt arbete magisteruppsats, 15 hp
Under utbildningen använder vi oss av lärplattformen Canvas och det är där du till stora delar kommer att bedriva dina studier och kommunicera med lärare och medstudenter. I Canvas hittar du allt du behöver för kursen och där kommer du även att lämna in arbeten och examinationer samt delta i diskussioner och seminarier.
För att logga in på Canvas måste du ha en aktiverad användaridentitet, se nedan under Aktivera ditt Umu-id.
Förutom Canvas så kommer e-mötesverktyget Zoom att användas exempelvis vid frågestunder men framför allt när du läser kursen Relation och förändring i människovårdande arbete på termin 2. Det är också ett bra verktyg för dig som student som vill träffa dina studiekamrater digitalt. Som student kan du både vara deltagare i ett möte och värd för ett möte. Schema för varje kurs publiceras senast en månad innan kursstart, därutöver finns kursplanerna som beskriver undervisningens upplägg.
Här nedan hittar du en länk till hur du kommer igång med Zoom samt en guide till de vanligaste funktionerna. Du loggar in med ditt Umu-id.
Länk till Zoom för studenter- en guide:
https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/zoom/
Programansvarig Sara Lilliehorn, sara.lilliehorn@umu.se,
Studievägledare Helén Bergström, helen.bergstrom@umu.se
Studieadministratör Jeanette Nilsson, jeanette.nilsson@umu.se
Fäll ihopAktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Se datum och tid för varje föreläsning via länken.
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop