"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Kompletterande utbildning för läkare med avslutad utländsk utbildning

Välkommen till utbildningen! Innan du kan börja måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om utbildningen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    För att få din plats på programmet måste du delta vid det obligatoriska uppropet den 29 augusti på plats i Umeå enligt nedan. I samband med det blir du registrerad student på programmet.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att närvara vid introduktionstillfället måste du anmäla det till oss i förväg, annars riskerar du att förlora din plats.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan närvara vid introduktionstillfället måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    2022-08-29

    Tid: 9:30

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.
    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Utbildningen kommer vara upplagd med studier på distans, med tre campus-förlagda, obligatoriska, ”inneveckor” i Umeå varje termin. Under distansstudierna kommer undervisningen ske via dator. Se därför till att ha en dator med stabil uppkoppling. Du kommer även behöva webbkamera och headset till din dator. Om du har en bärbar dator – ta med dator, headset (och webbkamera om du har en extern webkamera) till första kursveckan då vi redan första dagen ska träna på att använda videokonferensprogram.

    Under hösten 2022 kommer du parallellt läsa tre kurser. De båda kurserna Medicinsk introduktionskurs 7,5hp och Medicinsk kommunikation på svenska 1 15hp kommer börja i samband med uppropet. Den sista kursen, Klinisk praktik 7,5hp, kommer du påbörja någon vecka in på terminen.

    Fäll ihop
  • Klinisk praktik

    I mitten av september kommer du gå ut på din kliniska praktik.

    Umeå universitet kan erbjuda praktik inom den Norra sjukvårdsregionen för studenter med bostadsort i Region Norrbotten, Region Västerbotten, Region Västernorrland och Region Jämtland-Härjedalen.

    Om du bor kvar på din hemort utanför Norra sjukvårdsregionen måste du själv ordna din praktikplats. Vi rekommenderar att du kommer igång med det så snart som möjligt.

    Om du bor utanför Norra sjukvårdsregionen men överväger att flytta till Norra sjukvårdsregionen måste du meddela detta senast må v 38 (19 sep) och kunna påbörja praktiken omgående.

    Du som är antagen kommer, innan midsommar, få ett mail skickat till dig med bland annat preliminärt schema och information att använda när du söker din praktikplacering.

    Fäll ihop
  • Digitala verktyg

    Under utbildningen kommer material och information finnas på vår kursplattform Canvas, www.canvas.umu.se. Det verktyg vi kommer använda för att kommunicera är Zoom. Ni kommer bli introducerade till de båda verktygen under första kursträffen i Umeå.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)