"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Logopedprogrammet

Välkommen till Logopedprogrammet, Umeå universitet, HT 2023! Du är antagen till Logopedprogrammets kurs 19, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat JA till din plats på programmet, måste du registrera dig på första kursen/programmet. För den här kursen görs det på själva uppropet:

    Måndagen den 28 augusti kl. 09.00 i Logopedis föreläsningssal, Norrlands universitetssjukhus. Kartlänk finns i schemat. Du behöver kunna legitimera dig i samband med registreringen.

    Om du i förväg vet om att du inte kan närvara vid uppropet måste du meddela det till oss, annars riskerar du att förlora din plats (se info nedan). 

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan närvara vid upporpet måste du kontaka oss så fort som möjligt (läkarintyg kan krävas).

  • 4. Börja kursen

    Kan du inte vara med vid uppropet behöver du meddela oss i förväg! 

    Annars riskerar du att inte bli registrerad och förlora din plats på programmet. 

    Du meddelar detta till studieadministratör Maud Normark (maud.normark@umu.se) senast torsdag den 24 augusti.

    Programmet/kursen startar med registrering och introduktion där vi bland annat går igenom:

    • schema och upplägg för introduktionskursen
    • var du hittar olika typer av information om dina studier, regelverk osv.
    • vem du kan kontakta med olika frågor om programmet 

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Logopedprogrammet inleds med kursen "Logopedi, en introduktion, moment 1"

    Den innehåller informationstillfällen och föreläsningar som ger en inblick i vad det innebär att vara logopedstudent vid Umeå universitet samt vad logopedyrket innebär. Dessa tillfällen är inte obligatoriska (förutom det som är angett i schemat), men vi rekommenderar förstås att du deltar i alla aktiviteter, för att på bästa sätt inleda din tid som student på logopedprogrammet.

    Examinationen består av flera delar, för att få godkänt på kursen krävs att alla dessa delar är gjorda: 

    • Lämna in reflektionsrapport efter att ni har auskulterat hos yrkesverksamma logopeder i Region Västerbotten.
    • Svara på en kort hemtentamen med flervalsfrågor i lärplattformen Canvas.
    • Aktivt deltagande i ett avslutande seminarium.
    • En gemensam dag om bemötande och värdegrund för alla programstudenter på termin 1 inom medicinsk fakultet. 

    Logopedprogrammet använder lärplattformen Canvas. I lärplattformen hittar du mer information om schema, uppgifter, lektionsmaterial osv. Så se till att skaffa Umu-id, logga in i Canvas och tacka ja till inbjudan till Canvas-kursen "Logopedi, en introduktion".

    OBS!

    Inför terminsstart vill vi att ni ser till att ni har tillgång till webkamera (i dator, platta, telefon) för redan i introduktionskursen kommer ni att ha något inslag av distansundervisning via Zoom. Vårt program är ett Campus-program där den mesta undervisningen är på plats på universitetet, men vissa inslag av distansundervisning och inspelade föreläsningar finns.

  • Information från kursansvariga

    Ni kommer främst att träffa tre lärare/kursansvariga under introduktionskursen:

    Caroline Gällstedt, programvägledare/VFU-samordnare och klinisk logoped.

    Fredrik Karlsson, lektor och forskare i logopedi samt programrådsordförande.

    Veronica Lindberg, studierektor och klinisk logoped. 

    Vi ser fram emot att träffa Dig i höst och önskar dig lycka till med dina förberedelser inför kursstarten!

  • Information från faddrarna i kurs 18

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)