TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Till dig som är antagen till Magisterprogrammet i Pedagogik. Varmt välkommen! Innan du kan börja på programmet måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!
För att påbörja dina studier på programmet så måste du göra dessa två steg:
1. Registrera dig på studentwebben på programmets inledande kurser; Kompetens lärande och IKT samt Normkritisk pedagogik i arbetslivet.
2. Checka in på dina kurser på den digitala kursplattformen för att kunna läsa utbildningen.
Info om hur du kommer igång med dina studier hittar du här: Kom igång med studierna
Registrering gör du i studentwebben under perioden 210823-210831.
Incheckning på de inledande kurserna kan du genomföra mellan 210801 - 210831
Ifall du inte fått till incheckning och registrering i tid mister du din utbildningsplats.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du meddela det till studievägledningen innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt.
Fäll ihopProgrammet löper över två terminer och består av fyra separata innehållskurser om 7,5 hp vardera som läses under höstterminen, och en avslutande magisterkurs i vilket forskningsmetod om 15 hp och uppsatsarbete om 15 hp ingår.
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där problemområden som bl. a. olika aspekter av fostran, socialisation, utbildning, undervisning och lärande behandlas. Pedagogik är ett ämne för dig som är intresserad av exempelvis interaktion mellan människor, lärandeprocesser, ledarskap, digitalisering och organisationsutveckling inom verksamheter så som offentlig sektor, näringsliv och föreningsliv. Pedagogik handlar alltså om samspelet mellan individ och omgivning, om olika villkor för lärande, kunskapsbildning och utveckling. Detta är innehåll som du kommer att möte i programmets fyra innehållskurser, och som du i ditt avslutande uppsatsarbete kommer att fördjupa dina kunskaper inom. Studier i pedagogik ger dig möjlighet att skapa förståelse för din egen, men även för andras utveckling i olika utbildningssituationer, i arbetslivet och på fritiden, om hur människor fungerar i olika sociala sammanhang, ja, kort sagt det mesta som har med människor att göra.
Höstterminen inleds mån 30 augusti med ett programintro kl. 13.00 - 14.00 i Zoom. Terminen startar sedan med att du läser följande två kurser parallellt:
- Kompetens lärande och IKT, 7,5 hp
- Normkritisk pedagogik i arbetslivet, 7,5 hp
I väntan på att programstudierna startar den 30 aug önskar vi att du som antagen till programmet fyller i denna enkät : Programenkät Magisterprogram i Pedagogik ht21
Fäll ihopFör att genomföra programmet använder vi kursplattformen studera.pedag.umu.se/ som kursens digitala klassrum. Du behöver använda dig av ditt Umu-id för att logga in. Läs mer om hur du aktiverar ditt Umu-id längre ner på sidan.
Programmet har en egen programsida på kursplattformen där vi samlat allt som gäller dina programstudier. Se direktlänk: Programsida
Vid de tillfällen vi kommer att ses så använder vi videomötesverktyget zoom. Läs mer om hur du som student kan skaffa och använda zoom
Inom programmet använder vi samma zoomlänk för alla ev. programträffar, se Börja programmet ovan.
Programansvarig för programmet är J Ola Lindberg, Pedagogiska institutionen. Ola nås på ola.j.lindberg@umu.se
Studievägledare är Jenny Dufweke, Pedagogiska institutionen. Övergripande programfrågor så som studieplanering, behörighet mm kan du ställa till Jenny, studievägledare på: info@pedag.umu.se
Du når även studievägledningen via kontaktformuläret längst ner på den här sidan.
Frågor av administrativ karaktär, så som registrering, intyg mm kan du ställa till vår administratör på administration@pedag.umu.se
Under semesterperioden juli/början av augusti så kan du alltid ställa dina frågor tiill vårt Infocenter vid Umu
Fäll ihopAktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar jag mitt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.
Fäll ihopDigitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Office 365 och hur jag installerar det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.
Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).
Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.
Fäll ihop