Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Magisterprogram i pedagogik

Till dig som är antagen till Magisterprogrammet i Pedagogik. Varmt välkommen! Innan du kan börja på programmet måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men om du inte längre är intresserad av din plats är det bra att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på programmet

    För att påbörja dina studier på programmet så måste du göra dessa två steg: 

    1. Registrera dig på studentwebben på programmets inledande kurser; Kompetens lärande och IKT samt Normkritisk pedagogik i arbetslivet.

    2. Checka in på dina kurser på den digitala kursplattformen för att kunna läsa utbildningen. 
    Info om hur du kommer igång med dina studier hittar du här: Kom igång med studierna

    Registrering gör du i studentwebben under perioden 210823-210831.
    Incheckning på de inledande kurserna kan du genomföra mellan 210801 - 210831
    Ifall du inte fått till incheckning och registrering i tid mister du din utbildningsplats.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du meddela det till studievägledningen innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt.

    Fäll ihop
  • 3. Börja programmet

    30 aug 2021

    Tid: 13:00 - 14:00

    Plats: https://umu.zoom.us/s/64930091708

    Schemat publiceras senast 4 veckor innan kursstart.

    Fäll ihop

Om programmet

  • Om programmets upplägg, inledande kurser och programenkät

    Programmet löper över två terminer och består av fyra separata innehållskurser om 7,5 hp vardera som läses under höstterminen, och en avslutande magisterkurs i vilket forskningsmetod om 15 hp och uppsatsarbete om 15 hp ingår. 

    Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där problemområden som bl. a. olika aspekter av fostran, socialisation, utbildning, undervisning och lärande behandlas. Pedagogik är ett ämne för dig som är intresserad av exempelvis interaktion mellan människor, lärandeprocesser, ledarskap, digitalisering och organisationsutveckling inom verksamheter så som offentlig sektor, näringsliv och föreningsliv. Pedagogik handlar alltså om samspelet mellan individ och omgivning, om olika villkor för lärande, kunskapsbildning och utveckling. Detta är innehåll som du kommer att möte i programmets fyra innehållskurser, och som du i ditt avslutande uppsatsarbete kommer att fördjupa dina kunskaper inom. Studier i pedagogik ger dig möjlighet att skapa förståelse för din egen, men även för andras utveckling i olika utbildningssituationer, i arbetslivet och på fritiden, om hur människor fungerar i olika sociala sammanhang, ja, kort sagt det mesta som har med människor att göra.

    Höstterminen inleds mån 30 augusti med ett programintro kl. 13.00 - 14.00  i Zoom. Terminen startar sedan med att du läser följande två kurser parallellt:  
    - Kompetens lärande och IKT, 7,5 hp
    - Normkritisk pedagogik i arbetslivet, 7,5 hp

    I väntan på att programstudierna startar den 30 aug önskar vi att du som antagen till programmet fyller i denna enkät : Programenkät Magisterprogram i Pedagogik ht21

    Fäll ihop
  • Kursplattform och zoom

    För att genomföra programmet använder vi kursplattformen studera.pedag.umu.se/ som kursens digitala klassrum. Du behöver använda dig av ditt Umu-id för att logga in. Läs mer om hur du aktiverar ditt Umu-id längre ner på sidan.

    Programmet har en egen programsida på kursplattformen där vi samlat allt som gäller dina programstudier. Se direktlänk: Programsida

    Vid de tillfällen vi kommer att ses så använder vi videomötesverktyget zoom.  Läs mer om hur du som student kan skaffa och använda zoom 
    Inom programmet använder vi samma zoomlänk för alla ev. programträffar, se Börja programmet ovan.

    Fäll ihop
  • Kontakt

    Programansvarig för programmet är J Ola Lindberg, Pedagogiska institutionen. Ola nås på ola.j.lindberg@umu.se

    Studievägledare är Jenny Dufweke, Pedagogiska institutionen. Övergripande programfrågor så som studieplanering, behörighet mm kan du ställa till Jenny, studievägledare på: info@pedag.umu.se 
    Du når även studievägledningen via kontaktformuläret längst ner på den här sidan.

    Frågor av administrativ karaktär, så som registrering, intyg mm kan du ställa till vår administratör på administration@pedag.umu.se

    Under semesterperioden juli/början av augusti så kan du alltid ställa dina frågor tiill vårt Infocenter vid Umu

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Studier och covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Från och med den 30 september är de flesta tidigare covid-åtgärder helt slopade – välkommen tillbaka till campus! Helt som normalt blir det dock inte direkt, till exempel kan vissa utbildningsmoment fortfarande vara digitala och det är viktigt att fortsätta tänka på avståndet ett tag till.

    På Studentwebben finns sammanfattning av saker att tänka på om Studier och covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)