Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
Du behöver registrera dig själv på första kursen via webben. Du registrerar dig på din egen studentsida på www.umu.se/student. För att kunna göra det krävs att du har aktiverat ditt användarkonto (läs mer om detta längre ner på sidan).
Webbregistreringen är öppen under perioden 24-31 augusti. Om du inte registrerar dig i tid riskerar du att förlora din studieplats. Så vänta inte med registreringen!
Obs! Kursen blir inte blir tillgänglig i kursplattformen Canvas förrän du har registrerat dig på kursen.
Vi planerar för att bedriva undervisning på Campus i höst, men vi följer noggrant Folkhälsomyndighetens riktlinjer och kommer informera dig om eventuella förändringar som kan komma att ske. För mer information, se nedan.
Information om kursstart och eventuella förändringar aviseras på kurssidan i lärplattformen Canvas. Kurssidan kommer att öppnas onsdag den 26 augusti och där kommer du att få nödvändig information inför kursstart.
Vänligen notera att schemat kan komma att ändras. Kontrollera därför schemat igen vid kursstart.
Inom programmet kommer du få välja profilkurser. Till höstterminen erbjuds profilkurser inom tre olika områden.
Val av profilkurs görs inte förrän efter terminsstart då kommer få mer information om varje profilkurs. Vi rekommenderar dock att du läser om varje profilkurs före du börjar programmet. Nedan hittar du kursplaner.
Om du är antagen med villkor betyder det att du har ett behörighetskrav att uppfylla för att få läsa kursen. Behörighetskravet är att du ska ha kandidatexamen utfärdad i ett behörigt huvudområde.
Du kan inte registrera dig om du inte uppfyller behörigheten. Vid frågor vänligen kontakta programmets studievägledare på denna e-postadress: sociologi@umu.se
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska: • registrera dig på kurser • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat • kolla din studentmejl • skaffa Umu-kort • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.