TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du som har antagits till psykologprogrammet med inriktning mot idrott hösten 2020 välkomnas till din nya utbildning! Innan du kan börja måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Har du frågor - se länken under "Om programmet" längre ner. Du kan också höra av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
När du har tackat ja till din plats på programmet måste du registrera dig, det gör du på introduktionstillfället 200831. Vi kommer ha ett fysiskt upprop på plats i en lokal med gott om utrymme för varje student för att sedan ha resten av introduktionskursen (första kursen på terminen) via nätet. Om du av olika anledningar inte kan vara med på plats så erbjuder vi också introduktionen och uppropet via Zoom. Länken till Zoom-mötet ligger på kursens Canvassida under "Upprop 31 augusti". Ni får tillgång till sidan efter det andra antagningsbeskedet. För att kunna logga in i Canvas behöver ni ha aktiverat ert Umu-id - se längre ner i välkomstbrevet för information om detta.
Kan du inte vara med vid det här tillfället, varken på plats eller via Zoom? Meddela oss i förväg! Om du inte kan vara med på introduktionen och inte har meddelat oss i förväg kommer du inte att bli registrerad och kan förlora din plats.
Meddela Therese Söderlund innan 200831 kl. 10.00 så blir du registrerad på programmet även om du inte kan vara med på introduktionen, och får behålla din plats.
Resterande tre kurser på termin 1 kommer som det ser ut nu vara nätbaserade med campusinslag. Detta kan dock komma att ändras utifrån regeringens och Folkhälsomyndighetens föreskrifter.
Institutionen för psykologi hittar du i Beteendevetarhuset.
Studievägledare Jenny Feltenmark och Studieadministratör Therese Söderlund hittar du i Beteendevetarhuset på BV i korridor B.
Hör gärna av dig till oss om du har funderingar som rör psykologprogrammen.
Mer information som är bra att veta som ny student på Programmet hittar du här.
Meddela detta omedelbart så att en reserv snabbt kan kallas. Tacka nej till din plats via ditt antagningsbesked eller kontakta Therese Söderlund, studieadministratör via tele 090-786 57 87 eller mail.
Frågor kring antagningen hänvisas till antagningen.se som sköter antagningen till psykologprogrammen till och med efter den andra antagningsomgången, som sker i början av augusti. Först därefter tar Institutionen för psykologi hand om reservantagningen. Reserver kallas i första hand via telefon men du bör även hålla koll på din mail. Vi använder oss inte av något reservupprop för psykologprogrammen. Tidigare antagningsstatistik för de olika urvalsgrupperna kan du söka ut här. Vid frågor angående reservantagning kontakta studieadministratör Therese Söderlund eller studievägledare Jenny Feltenmark.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.