Du som har antagits till psykoterapeutprogrammet våren 2022 välkomnas till din nya utbildning! Innan du kan börja måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Har du frågor - se länken under "Om programmet" längre ner. Vi ses!
När du har tackat ja till din plats på programmet måste du registrera dig, det gör du genom att närvara på introduktionstillfället onsdagen 19/1 kl 10 i BET.F.108 (Beteendevetarhuset, Umeå universitet)
För närvarande så utgår vi från att undervisningen vid uppropet och under vårterminen kommer vara på plats i Umeå men vi kommer ta kontakt med er direkt om det sker någon förändring kring det.
Kan du inte vara med vid det här tillfället? Meddela oss i förväg genom mail till Johanna Lidgren (johanna.lidgren@umu.se) Om du inte kan vara med på uppropet / introduktionen och inte har meddelat oss i förväg kommer du inte att bli registrerad och kan förlora din plats.
Schema för introduktionskurserna publiceras senast fyra veckor innan kursstart. Du kommer då kunna söka fram det via länken ovan. Efter du aktiverat ditt Umu-id kommer schemat även vara synligt på din sida på studentwebben efter det andra antagningsbeskedet.
2PS200 - Introduktionskurs (ALLM) 2PS201 - Introduktionskurs (SPEC) 2PS202 - Forskningsmetodik och psykoterapiforskning (ALM) 2PS203 - Forskningsmetodik och psykoterapiforskning (SPEC)
Institutionen för psykologi hittar du i Beteendevetarhuset. Studievägledare Jenny Feltenmark och Studieadministratör Johanna Lidgren hittar du i vanliga fall i Beteendevetarhuset på BV i korridor B respektive A.
Hör gärna av dig till oss om du har funderingar som rör programmet.
Meddela detta omedelbart så att en reserv snabbt kan kallas. Tacka nej till din plats via ditt antagningsbesked eller kontakta Johanna Lidgren via mail, johanna.lidgren@umu.se
Universitetet använder utbildningsplattformen Canvas till sina kurser. Varje kurs ni läser på programmet kommer ha en egen Canvas-sida där information och material om kurserna kommer ligga. Så fort ni har ert umu-id igång och antagna i andra omgången kommer ni ha tillgång till kurssidorna.
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska: • registrera dig på kurser • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat • kolla din studentmejl • skaffa Umu-kort • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 9-12 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.