"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Samhällsvetarprogrammet

Du är antagen till Samhällsvetarprogrammet, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi hälsar dig varmt välkommen! En student från Samhällsvetarprogrammet kommer att kontakta dig inom ett par veckor.

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på programmet

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med torsdag 24-augusti till och med tisdag 29 augusti. Om du inte har registrerat dig senast den 29 augusti förlorar du din plats på kursen.

    Se en film om hur du registrerar dig på en kurs:  https://play.ladok.se/media/Introduktion+av+Ladok+f%C3%B6r+studenter/0_jbmsa8mo/404883

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Om du blivit antagen som reserv efter att registreringen är stängd måste du kontakta kursens studieadministratör, så att hon kan registrera dig manuellt. Meddela Maria Lindström (maria.lindstrom@umu.se).

    Angående eventuella förändringar håll koll på uppdaterad information på kursportalen Canvas.  https://login.canvas.umu.se

    Kursansvarig för första kursen Baskurs i samhällsvetenskaplig analys är Hans Jörgensen hans.jorgensen@umu.se Studieadministratör: Maria Lindström maria.lindstrom@umu.se

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.
    (Länka till: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/)

    Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.
    (Länka till: https://www.student.ladok.se/student/app/studentwebb/)

    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.
    (Länka till: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/glomt-losenord-eller-anvandarnamn/)

    Fäll ihop
  • 3. Börja programmet

    2023-08-28

    Tid: 10.00-12.00

    Plats: UB337

    Fäll ihop

Om programmet

  • Följ oss på Facebook

    Samhällsvetarprogrammet finns även på Facebook, så följ oss gärna där!  "Samhällsvetarprogrammet 180 hp, vid Umeå universitet" 

    Fäll ihop
  • Nordpols studentmottagning

    Nordpol är en kårförening under samhällsvetarsektionen Samsek vid Umeå studentkår. Alla studerande på Samhällsvetarprogrammet är välkomna att bli medlemmar i Nordpol. Nordpol företräder sina medlemmar i utbildningsrelaterade frågor, arrangerar flera studiesociala aktiviteter och evenemang samt anordnar mottagningen för nya studenter på programmet.

    Vi i generalutskottet kommer att anordna en mottagning till er nya studenter som förväntas starta lördagen 26/8. Under mottagningen behöver ni studenter inte vara medlemmar i Nordpol. 

    Fullständig information, samt schema, kommer närmare inpå mottagningsstarten. Håll utkik i din inkorg och skräppost! Har du inte fått ditt mail senast 10 dagar innan start, eller har någon annan fråga, tveka inte att höra av dig till: mottagning@nordpol.se

    Det ska bli roligt att lära känna dig!/Generalerna och faddrarna

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)