TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ
Till dig som är antagen till Speciallärarprogrammet. Varmt välkommen! Innan du kan börja på programmet måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om Speciallärarprogrammet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!
Det görs bara ett urval. Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara. Om du av någon anledning inte längre är intresserad av din studieplats är det viktigt att du snarast lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast via Mina sidor på Antagning.se
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihop
För att påbörja dina studier på programmet måste du registrera dig själv på första kursen "Introduktion till det specialpedagogiska fältet". Det gör du i studentwebben under perioden 210823-210831
Om du inte har registrerat dig senast 210831 eller meddelat oss förlorar du din plats på programmet. Använd denna mejl: spec.lh@umu.se
För att kunna logga in på studentwebben och registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt UMU-id.
Jag vill aktivera mitt UMU-id.
Jag har ett aktiverat UMU-id och vill registrera mig.
Jag har ett aktiverat UMU-id men glömt mitt lösenord
Om du har frågor kring registeringen kan du maila till administration@pedag.umu.se
Fäll ihop30 augusti
Tid: 13:00
Plats: Starten kommer att genomföras digitalt via zoom
Schemat publiceras senast 4 veckor innan kursstart.
Du läser programmet på distans, vanligtvis med 3-5 träffar per termin på campus i Umeå. Varje träff är 4-5 dagar lång. Mellan träffarna genomförs undervisning, uppgifter och kommunikation framförallt via lärplattformen Canvas.
På grund av rådande pandemi kommer dock programmets första kurs att ges på distans i sin helhet.
Fäll ihop
Den första kursen heter " Introduktion till det specialpedagogiska fältet". Kursen kommer att ges på distans.
Kurs 2 och 3
På grund av situationen med covid har vi ännu inte tagit beslut omkring huruvida kurs 2 och 3 under hösten kommer att hållas på distans eller som campuskurser. Ett rektorsbeslut förväntas komma under augusti inför oktober månad och resterande del av hösten. Så fort vi fått information om detta meddelar vi er.
Fäll ihopFör programmet använder vi lärplattformen Canvas. Där kommeer du att hitta allt du behöver för kursen; uppgifter du ska göra, information om litteratur, kontaktuppgifter till lärare och schema. Det är också på lärplattformen som du skickar meddelanden till lärarna och lämnar in dina uppgifter. Det är bra att du innan kursstarten börjar bekantar dig med lärplattformen.
För att logga in på Canvas måste du ha ett aktiverat användarkonto (UMU-id).
När vi ska träffas på nätet kommer vi att använda oss av Zoom. Zoom är ett verktyg för möten och undervisning på nätet. Du behöver god tillgång till dator med kamera och god internetuppkoppling. Du behöver UMU-id.
När du loggat in på canvas kommer du hitta länken du ska använda för att delta via zoom på första dagen.
Här kan du läsa om hur du laddar ned programmet Zoom
Fäll ihopAktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar jag mitt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.
Fäll ihopTillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Office 365 och hur jag installerar det.
Fäll ihopDigitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti
Det kan vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om?
Om något krånglar finns Infocenter
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.
Hitta till Infocenter på Campus Umeå.
Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.
Fäll ihop