"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Speciallärarprogrammet

Det här brevet är till dig som är antagen inom Lärarlyftet, Speciallärarprogrammet. Varmt välkommen! Innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om Speciallärarprogrammet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!

Så här börjar du

Om programmet

  • Om din första kurs

    Den första kursen heter "Introduktion till det specialpedagogiska fältet, 7,5 hp" och ges vid Pedagogiska institutionen. Kursansvarig lärare är Erica Isberg

    Kursdatum: 28/8-27/9, 2023

    Lokal: Umeå Universitet, N.BET.A.101

    Kursplan 

    Mer information hittar du på kurssajten Canvas, som du kommer få tillgång till mitten av augusti.

    Du loggar in i Canvas med ditt aktiverade Umu-id.

    Fäll ihop
  • Träffar på programmet och information om validering för tillgodoräknande

    Träffar på programmet
    Här hittar du information

    Information om validering för tillgodoräknande

    Lärarhögskolan vid Umeå universitet erbjuder dig möjlighet att ansöka om validering av reell kompetens såsom poänggivande och icke poänggivande kurser samt dokumenterad yrkeserfarenhet. Det är frivilligt för dig att delta i detta.

    För att validering ska kunna ske behöver vi information om:

    1. Kontaktuppgifter
      Fullständigt namn, personnummer, adress, telefonnummer, e-postadress

    2. Uppgifter om vilken kurs du önskar tillgodoräkna
      Kurskod, kursnamn och antal högskolepoäng. Använd en ny blankett för varje kurs du önskar tillgodoräkna. Speciallärarprogrammets kursöversikt

    3. Uppgifter om kursens förväntade studieresultat (FSR)
      För validering av utbildningens kurser, ta fram kursplanen och läs igenom de förväntade studieresultaten. Fyll i blanketten under punkt 3 vilka FSR du önskar validera. Länk till kursplanesök 

    4. Uppgifter om tidigare meriter
      Redogör för dina tidigare meriter (genomförda studier och/eller yrkeserfarenheter) som visar att du uppfyller kursens förväntade studieresultat. Beskriv så tydligt som möjligt samt bifoga relevanta underlag (kursplan, intyg mm) som styrker dina meriter. Intyget ska vara en bestyrkt kopia av originalet. I förekommande fall ska självständigt arbete (examens-/uppsatsarbete) bifogas.

      Om ansökan avser yrkeserfarenhet ska en utförlig redovisning av de relevanta kunskaper och färdigheter som förvärvats i yrkesverksamhet bifogas. Dessa uppgifter ska styrkas av ett intyg, en bestyrkt kopia av originalet. Av intyget ska de relevanta arbetsuppgifterna, arbetets omfattning (% av heltid) samt tidsperioden för anställningen framgå. Även övrigt material som kan vara av betydelse vid beslutet bör lämnas in.

      Vid behov kan kompletterande dokument begäras in.

    5. Övrigt
      Utrymme för ytterligare information som du vill lämna inför kartläggning och bedömning av dina färdigheter. Uppgiften är inte obligatorisk.

    6. Kontroll och underskrift
      Kontrollera att alla uppgifter i ansökan stämmer och att du har med alla bilagor som krävs. Skriv ut och underteckna. Posta ansökan om tillgodoräkning senast 10 augusti till

      Eva Alenius
      Lärarhögskolan vid Umeå universitet
      901 87 UMEÅ

      Har ni möjlighet att skanna in hela ansökan går det också bra att mejla till eva.alenius@umu.se

    Länk till blankett för ansökan

    Fäll ihop
  • Information från UmePedagogerna

    UmePedagogerna (UmPe) är kårsektionen för studenter som läser ett lärarprogram eller studie- och yrkesvägledarprogrammet. Vi på UmPe vill hälsa alla nya studenter välkomna till Umeå universitet och lärar-/studie- och yrkesvägledarprogrammet! Ni har en spännande tid framför er!

    Mer information om UmPe och livet som student hittar du på vår hemsida www.umpe.se. Gilla även vår facebooksida UmePedagogerna

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)