Reportage om hantering av forskningsdata.

Umeå universitet tar ett helhetsgrepp på öppen vetenskap

Under fem år pågår det universitetsgemensamma projektet för hantering av forskningsdata.

Mot ett nytt meriteringssystem för öppen vetenskap

Vi träffade Gustav Nilsonne för att prata om meritering, incitament och villkoren för att bedriva forskning.

CARE: Urfolksrättigheter och öppna data

Öppen vetenskap ses både som ett framsteg och en källa till oro bland urfolk. CARE föreslås som en väg framåt.

Alla reportage

Umeå universitet tar ett helhetsgrepp på öppen vetenskap
Publicerad: 2022-05-17
Mot ett nytt meriteringssystem för öppen vetenskap
Publicerad: 2022-05-05
CARE: Urfolksrättigheter och öppna data
Publicerad: 2022-01-17
Att möjliggöra forskning - forskningsdata för framtiden
Forskaren Per Ambrosiani samtalar om forskningsdata med bibliotekarien Sanna Isabel Ulfsparre.
Publicerad: 2021-01-19
Senast uppdaterad: 2022-03-29