"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Lärande genom imitativa och kreativa resonemang (LICR)

Forskargrupp LICR-programmet inriktas mot det sedan länge kända problemet att ineffektivt utantillärande genom imitation dominerar i matematik-klassrum. Syftet är att undersöka om, hur och under vilka förutsättningar uppgifter och undervisning som syftar till att eleverna konstruerar egna lösningsresonemang kan leda till effektivare lärande.

Ett förslag till en lösning på problemet föreslås av Brousseau's teori om didaktiska situationer, som hävdar att lärande är mer effektivt om eleverna konstruerar sina egna uppgiftslösningar i stället för att imitera givna lösningsmetoder. LICR-programmet består (för närvarande, 2015) av ett 15-tal mer eller mindre närliggande forskningsstudier av relationer mellan 1) uppgiftsegenskaper, 2) lärare-elev interaktion, 3) elevernas resonemang och 4) läranderesultat. Programmet bygger på resultat från forskningslitteraturen, som visar hur lämpligt avpassad undervisning kan stödja elevernas djupare lärande men även att sådan undervisning är svårare att designa och genomföra än den vanligt förekommande imitativa undervisningen. Resultaten hittills inom visar i upprepade studier att lärande via konstruktion av lösningar är effektivare än lärande via imitation av givna lösningsmetoder.

Forskningsledare

Johan Lithner
Professor
E-post
E-post
Telefon
090-786 69 08

Översikt

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik
Senast uppdaterad: 2025-04-17