Bild: Philip Buckland

Arkeologi

Arkeologi är att söka kunskap om äldre samhällen, tidigare människors levnadssätt och föreställningsvärld, samspelet mellan människor och miljö, materiell kultur och andra spår av tidigare människors aktiviteter.

Vid Umeå universitet fokuseras den arkeologiska forskningen på förhistorisk och historisk tid i Europa och Norden. Här finns två speciella inriktningar: miljöarkeologi och arkeologiska studier av nordliga områden. Vi arbetar aktivt med fältarbeten, utgrävningar, exkursioner och laboratoriearbete inom olika forskningsprojekt såväl som inom vår utbildning. Miljöarkeologiska laboratoriet är en nationell resurs som möjliggör fördjupade studier av arkeologiska problem genom naturvetenskapligt grundade metoder.

Nyheter inom ämnet

Bild på Mattias Sjölander
Pilspetsar visar hur folk har rört sig under bronsåldern

Den arkeologiska kartan över Norrland har ”vita fläckar”. Mattias Sjölander, författare till en ny avhandling.

Mänsklig påverkan en stor faktor i fältundersökning i Jokkmokk

Malcolm Lillie reste till Jokkmokk för att utföra en fältundersökning. Finansiering av Arktiskt centrum.

Mänskliga spår och naturens gång grogrund för ny kunskap

Människans historiska påverkan kan vara större i Arktis än vad forskare tidigare antagit visar ny avhandling.

Forskningsresurser