Se ditt schema och dina kurser
Redigera innehåll på umu.se
Institutionen för kultur- och medievetenskaper utgörs av huvudområdena etnologi, kulturanalys, kulturentreprenörskap, konst- och bildvetenskap, litteraturvetenskap, medie- och kommunikationsvetenskap, museologi samt journalistik.
Etnologi handlar om att tolka och förstå samhället ur ett kulturperspektiv.
I en värld av falska nyheter och allt stridare informationsströmmar kräver goda journalistiska kunskaper.
Vad betyder visuella uttryck för oss? Hur samspelar de i samhället, med teknikutvecklingen och med individen?
Kulturanalys handlar om kulturella normer, föreställningar och värderingar som formar människors liv.
Kulturentreprenörskap blandar kulturanalys med skarpa projekt inom kultur och upplevelseproduktion.
Bli en bättre läsare samtidigt som du får kunskap om och inblick i andra tider och kulturer.
Medie- och kommunikationsvetenskap handlar om kommunikation, information och medier, i både teori och praktik.
Inom museologin studeras människans och samhällets relation till kultur- och naturarvet.