Adam Gidlund

(f. 1991, Göteborg)

The Rot, 2025
[Förruttnelsen]
Videoinstallation, 6.30 min i loop

Med video, fotografi och performance som verktyg undersöker Adam Gidlund det digitala flödet och dess påverkan på människan. Han intresserar sig för glitchar, övervakning, censur och vad som tas bort i postproduktionen. I sin praktik närmar han sig det digitala flödet med en slags kulturell hackning, och undersöker om det går att störa den maskinella approprieringen av subkulturer och subversiva rörelser. Genom att använda digitala verktyg på okonventionella sätt skapar han en ny form av bildspråk som följer sin egen logik.

I utställningen visar Gidlund videoinstallationen The Rot, där tre digitala enheter bland annat reflekterar över hur människan börjar likna maskiner. Systemet försöker generera bilder ur befintliga data, men börjar fallera. Mänsklighetens existentiella ångest tycks ha smittat av sig på den artificiella intelligensen.

Skeendena utspelar sig mot en blå bakgrund som för tankarna till tv-skärmar utan signal och chroma keying, där en enfärgad bakgrund byts ut digitalt. Verket är en reflektion över stagnation, politiskt dödläge och konservativa värderingar, men också över åldrande och livets förfall.

Senast uppdaterad: 2025-06-05