Publicerad: 2020-01-21

"Gastronomisk folkhälsa" är visionen för ny institution efter sammangående

NYHET Maten vi äter har stor betydelse för folkhälsan och för omställningen till ett hållbart samhälle. Den nybildade Institutionen för kost- och måltidsvetenskap vid Umeå universitet vill ta täten för att lösa dessa utmaningar. Bredden av utbildningar och forskning blir unik i Sverige.

Text: Jonas Lidström

Från och med 1 januari 2020 samlar Umeå universitet all forskning och utbildning om mat inom den nyinrättade Institutionen för kost- och måltidsvetenskap.

– Detta är något som ligger i tiden. Det är egentligen ganska ologiskt att vi har varit uppdelade fram tills nu, säger Maria Waling som leder den nya organisationen.

Förändringen innebär ett sammangående mellan Institutionen för kostvetenskap och Restauranghögskolan vid Umeå universitet.

– I och med sammanslagningen får vi en bredd och ett helhetsperspektiv som är unik i Sverige, konstaterar Maria Waling.

Kostvetenskap handlar om människans möte med mat både ur ett näringsmässigt och socialt perspektiv. Måltidsvetenskap handlar mer om mathantverk och värdskap.

– Forskningsmässigt blir vi mycket starkare och kommer kunna göra många fler saker, säger hon.

Bättre måltider som svar på samhällsutmaningar

Med samlade krafter vill institutionens lärare och forskare ta sig an två stora samhällsutmaningar: folkhälsa och hållbarhet.

– Vår vision handlar om gastronomisk folkhälsa, beskriver Maria Waling.

– Dels handlar det om att skapa mer njutbara matupplevelser i skola, vård och omsorg genom att dra nytta av måltidsvetenskapens fokus på mathantverk och värdskap.

– Skolmat ska vara näringsriktig – men om eleverna inte äter maten så är det ju värdelöst, säger Maria Waling.

På samma gång har kostvetenskapen väldigt mycket att tillföra restaurangvärlden, säger hon:

– Om den mat som äts på restaurang får en mer hälsosam näringssammansättning så finns det stora folkhälsovinster att göra. Restaurangmåltider utgör en avsevärd del av all den mat vi äter.

Men Maria Waling tillägger:

– Fast all mat på restaurang måste förstås inte vara jättenyttig.

Tänkbart med nya utbildningar i framtiden

På Umeå universitet finns utbildningsprogram för kostvetare, dietister och lärare i hem- och konsumentkunskap. På gastronomiprogrammet utbildas gastronomer, kreativa kockar, matentreprenörer och sommelierer.

Maria Waling menar att det i framtiden mycket väl kan uppstå nya utbildningsprogram i luckorna mellan de befintliga:

– Kanske ett utbildningsprogram med en ännu tydligare inriktning på mat och hållbarhet?

Att ställa om vårt samhälle till ett mer hållbart ätande handlar väldigt mycket om förändrade beteenden, resonerar Maria Waling:

– Både som gastronomer och nutritionsforskare kan vi bidra till den kunskapsutveckling som krävs.

Landets mest avancerade matsal och restaurangkök

För Umeå universitets forskningsrestaurang innebär den nya organisationen förbättrade möjligheter till att utveckla ny kunskap.

Forskningsrestaurangen är Sveriges mest tekniskt avancerade kök och matsal. Den invigdes 2017, men har hittills varit underutnyttjad som forskningsinfrastruktur.

Nu kommer många fler forskare att kunna bedriva forskning i dessa faciliteter, vilket glädjer Maria Waling:

– Här finns väldigt fina möjligheter att bedriva experimentella studier på hur gäster beter sig i en måltidsmiljö.

FAKTA: Kost- och måltidsvetenskap vid Umeå universitet

• Den nya Institutionen för kost- och måltidsvetenskap omfattar drygt 30 medarbetare. Maria Waling är institutionens prefekt.

• Förändringen innebär att Institutionen för kostvetenskap och Restauranghögskolan nu har slagits ihop.

• Umeå universitet har haft forskning och utbildning inom kostvetenskap och måltidsvetenskap sedan 1990-talet.

• Utbudet av utbildningar omfattar kostvetarprogrammet, gastronomiprogrammet, dietistprogrammet och kurser i hem- och konsumentkunskap inom lärarutbildningen.