Docent i spanska vid Institutionen för språkstudier. Övermarskalk vid akademiska högtider.
Som lektor i spanska undervisar jag främst i spanskspråkig litteratur på grund- och avancerad nivå, samt handleder inom forskarutbildningen. Min forskning är inriktad på litteratur från tidigt spanskt nittonhundratal med fokus på kvinnliga författare och feministisk litteratur. Jag har även undersökt spanska gestaltningar av Norden under tidigt 1900-tal och har därigenom kopplingar till universitetets arktiska forskningscentrum, ARCUM.
Inom projektet Samhällsmoderligheten i Italien och Spanien: mottagandet och omformuleringen av Ellen Keys idéer om moderskap och kvinnlig sexualitet i en Sydeuropeisk kontext (1900-1939) undersökte jag tillsammans med Ulla Åkerström från Göteborgs universitet hur den svenska pedagogen Ellen Keys idéer om samhällsmoderlighet mottogs och omformulerades i italiensk och spansk feministisk litteratur under det tidiga 1900-talet. Projektets utgångspunkt är hypotesen att Keys samhällsmoderlighet som begrepp, utgjorde en brygga för spanska och italienska feminister, mellan tradition och modernitet, under en tid av stora sociala omvälvningar i dessa länder. En vidare målsättning med projektet är att bidra med ny kunskap i kartläggningen av europeiska feministiska tänkare från tidigt 1900-tal, hur de interagerade och hur deras idéer mottogs och anpassades i olika kontexter.
Projektet finansierades av Vetenskapsrådet.
Inom projektet Feminism och modernitet i Carmen de Burgos reseskildringar av Europa och Norden under tidigt 1900‐tal undersökte jag hur ställningstaganden kring spansk feminism och modernitet gestaltas i den spanska författarinnan, journalisten och kvinnorättsaktivisten Carmen de Burgos (1867-1932) reseskildringar av Norden. Under 1900-talets början gjorde Carmen de Burgos ett flertal resor genom Europa. 1914 besökte hon de skandinaviska länderna 1914, en resa som återgavs både i spansk dagspress och i en av hennes reseskildringar.
Projektet finansierades av Riksbankens jubileumsfond.
I flikarna nedan kan du se mina olika publikationer inom projekten samt längre projektbeskrivningar.
Jag undervisar främst i spanskspråkig litteratur på olika nivåer, men även i muntlig färdighet. Seminariet är en central komponent i min litteraturvetenskapliga undervisning, där min grundläggande metod är problemlösning i grupp med den litterära texten i främsta fokus.
2020 blev jag utsedd till meriterad lärare vid Umeå universitet.