Välkommen till kursen Arbetsplatsanknutna studier! Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses till våren!
Innan du kan registreras på kursen ska kursansvarig lärare (Åsa Yttergren) ha godkänt praktikplatsen. Kontakta studievägledare Stefan Lidberg eller kursansvarig om du inte redan gjort det. När du blivit registrerad får du tillgång till kurshemsidan där det finns mer information om kursen.
Välkommen till kursen Arbetsplatsanknutna studier (helfart) med startdatum den 24 mars 2021 och slutdatum den 6 juni.
Det här är en praktikkurs och ni vistas huvudsakligen på den praktikplats ni har ordnat. Kommunikationen mellan er studenter och mig sker huvudsakligen via kursens sida på lärplattformen, eftersom ni är på olika platser. Vill ni kommunicera med mig och har behov av ett snabbt besked om något är det säkrast att ni använder min e-post. Om ni använder meddelandefunktionen i lärplattformen fyll då även i rutan för e-post så att jag får en notifiering.
Uppgifterna som ska lämnas in fortlöpande blir tillgängliga för er under kursens gång och återfinns under uppgifter. Det avslutande skriftliga arbetet lämnas normalt in vid kursens slut, den 6 juni 2021, eller (om praktiken ligger lite senare) senast 2 veckor efter att praktiken är avslutad.
Om ni inte redan lämnat det så behöver vi namn och kontaktuppgifter till en kontaktperson på er praktikplats. Dessa uppgifter kan ni skicka till Linda Andersson (se nedan).
När ni avslutat praktiken ska ni be praktikplatsen om ett intyg. Av intyget ska framgå att ni har varit på praktikplatsen i minst åtta veckor och att det varit på heltid. Intyget som ni ber praktikplatsen om får gärna innehålla en kort beskrivning av vilka uppgifter ni har fått ta del av. Intyget lämnas in via lärplattformen (se under uppgifter) eller i mitt postfack på institutionen.
Studenterna på kursen får själva stå för eventuella kostnader som är förenade med praktiken. Ingen ersättning utgår alltså från universitetet.
Blanda annat gäller att du som genomför t. ex. praktik, examensarbete eller verksamhetsförlagd utbildning ska följa riktlinjer och rekommendationer från aktuell huvudman.
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska: • registrera dig på kurser • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat • kolla din studentmejl • skaffa Umu-kort • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
När du är på campus Umeå och campus Örnsköldsvik kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.