Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Arkeologi B, internetkurs

Du är antagen till Arkeologi B, internetkurs, men innan du kan börja måste du göra några saker före kursstart. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student.  Vi ses!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men om du inte längre är intresserad av din plats är det bra att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    Registrering i studentwebben

    På den här kursen ska du själv registrera dig i studentwebben före kursstart. Det kan du göra från och med måndag veckan före kursstart till och med söndag den vecka kursen börjar (se punkt 3 "Börja kursen" för datum för kursstart). Om du inte har registrerat dig i tid kan du förlora din plats på kursen.

    Observera att om du är antagen med "villkor" så granskas det ett par veckor innan kursstart och du kommer att kontaktas via epost om du då inte uppfyller behörighetskraven. Är villkoren uppfyllda innan kursstart kan du registrera dig själv enligt instruktionerna ovan.

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt användarkonto (Umu-id). Se information under rubriken "Ny vid Umeå Universitet" för instruktioner kring hur du aktiverar din användare.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    30:e augusti

    Tid: Valfri tid under dagen

    Kort efter att du registrerat dig får du tillgång till din kurssajt i lärplattformen Canvas. Om du inte ser kurssajten inom ett dygn så kontrollera att du är registrerad korrekt i studentwebben.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    När du läser på distans via internet sker all interaktion med lärare och andra medstudenter på lärplattformen Canvas. I Canvas får du del av kursmaterial, instruktioner, examinationuppgifter, etc. Kom ihåg att i kursplanen kontrollera vad som krävs i form av datautrustning och internetuppkoppling för att kunna genomföra kursen.

    Ofta kräver din lärare att du ska vara aktiv på Canvas under kursens första veckor. Det är därför viktigt att du loggar in i Canvas så snart som möjligt och tar del av kursinstruktionerna. Är du inte aktiv kan din lärare utgå ifrån att du slutat och registrera det i våra system.

    Om du bestämt dig för att INTE läsa kursen behöver du inte kontakta oss, utan du lämnar själv återbud via ditt antagningsbesked på antagning.se

    Fäll ihop
  • Vem ska jag fråga?

    Frågor kring registrering:
    Studieadministratörer https://www.umu.se/student/ide-och-samhallsstudier/vem-ska-jag-fraga/

    Frågor kring studievägledning och studiestöd:
    Studievägledare för respektive ämne
    https://www.umu.se/student/ide-och-samhallsstudier/vem-ska-jag-fraga/

    Frågor kring studentanvändare, såsom borttappat lösenord:
    Stödcentrum ITS: https://www.servicedesk.its.umu.se/
    Telefonnummer: 090-7866300

    Tekniska frågor kring kursplattformen :
    Datortekniker Fredrik Lindborg: fredrik.lindborg@umu.se
    Telefonnummer: 090-7865170 (telefontid mellan 11 och 16)

    Litteratur och frågor om kursinnehåll:
    Ansvarig lärare

    Fäll ihop
  • Hälsning från Humsek

    HumSek hälsar dig välkommen till dina studier!

    HumSek är en sektion i Umeå studentkår, för dig som studerar humaniora vid Umeå universitet. Vi vet att det är mycket information att ta in i början av en ny termin och att många förväntningar sätts på dig som student, men glöm inte bort dig själv. Om du någonsin känner dig orättvist behandlad, eller att något under din utbildning hade kunnat vara bättre, kontakta oss eller vårt studentombud.

    Det är vårt uppdrag att bevaka och medverka i utvecklingen av utbildningen och förutsättningarna för studier vid Umeå universitet. HumSek företräder dig som student och därför är dina åsikter viktiga för oss.

    Vi på HumSek vill att din studietid ska bli så givande och lärorik som möjligt, och arbetar därför aktivt för att erbjuda alla våra medlemmar aktiviteter som kan tillföra något extra. Dessa kan vara allt från studiesociala arrangemang till föreläsningar.

    Hoppas du kommer att trivas hos oss!

    Ordförande Humsek: ordfhumsek@umeastudentkar.se

    Studentombud Humsek: utbevhumsek@umeastudentkar.se

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti

    Det kan vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå.

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)