"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Barnrätt i samhälle och professionspraktik

Välkommen till kursen Barnrätt i samhälle och professionspraktik! Innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student.  Väl mött i vår!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. För den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar den 9 januari och funktionen kommer att vara öppen till och med den 17 januari.

    För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen. Under fliken ”Registrering” på webbplatsen https://www.umu.se/student/mina-studier/sa-funkar-studentwebben/ finns mer information som beskriver hur registreringen går till.

    Det finns särskilda förberedelseuppgifter till den första seminariet, se information om det längre ner på den här sidan.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    2023-01-16

    Tid: 10:30-12:00

    Plats: SAM. A. 343 (gamla S309) eller via Zoom - se lokalens länk i schemat.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Varmt välkommen till kursen Barnrätt i samhälle och professionspraktik 7,5 hp, vt 2023!

    Kursen syftar till att ge fördjupad kunskap om barns rättigheter och rättsliga ställning. Utgångspunkt tas i samhällsutmaningar och professionsroller i förhållande till barns rätt. Barnrättens centrala begrepp och principer, såsom barnets bästa, barns rätt att komma till tals, säkerställande av barns utveckling och icke-diskriminering av barn, fördjupas under kursen. En tyngdpunkt finns på rättslig tolkning och tillämpning av barnkonventionens artiklar.

    Kursen går på helfart 16 jan –15 feb 2023, och läses gemensamt med studenter på Juristprogrammets fördjupningsnivå. Basgruppsarbete sker vecka 2-4 av kursen i professionsblandade grupper. Att läsa en kurs tvärvetenskapligt – tillsammans med en annan professionsutbildning – är något som särskilt brukar uppskattas av deltagare. Av de olika utbildningsbakgrunderna följer olika pusselbitar som sammantagna är avgörande för att barns rättigheter ska kunna uppfyllas.

    Eftersom detta är en kurs i rättsvetenskap, se till att inför kursstart friska upp kunskaperna i juridik från tidigare terminer, t.ex. genom att läsa metodboken om juridisk metod (från T2, grundkursen) – alltså hur en går tillväga för att tolka lagar genom att använda rättskällor. Kolla också på Ds 2019:23 (finns på regeringens hemsida) som handlar om hur barnkonventionens artiklar ska uttolkas.

    Kursen ges i campushybrid form. För er som läser på distans innebär det att ni kan medverka via Zoom på alla läraktiviteter. För er som läser på campus innebär det att utgångspunkten är campus, och att vi hoppas få se er på campus! men det går alltid att delta via Zoom om behov finns för det (utan särskild anmälan eller angiven anledning). Den hybrida formen innebär att det ställs lite extra krav i seminariediskussioner och annat att involvera varandra, men innebär också övande av hybridförmågor som är viktiga i arbetslivet.

    Eftersom vi som lärarlag inte vet på förhand hur många av er som är distansstudenter- resp. campusstudenter, och hur ni på campus föredrar att delta utifrån era specifika situationer och önskemål, så skulle vi gärna få en förhandscheck: Kommer Du främst delta på campus eller via Zoom? Svara via länken nedan (gärna nu direkt, när du ser detta; vi vill gärna veta före kursstarten!):

    https://forms.office.com/r/74Fy6fG9SL

     

    Om kursens innehåll

    Kursens fem veckor har totalt sju obligatoriska seminarier, av olika form och grad av förberedelse. Den första kursveckan – som handlar om barnrättsliga synsätt och utmaningar - har tre seminarier med individuell förberedelse samt en individuell reflektionsuppgift, och från den andra kursveckan och merparten av kursen är det ett till två seminarier per vecka, med basgruppsvis förberedelsearbete. Den femte och sista kursveckan består att en individuell examinationsuppgift/PM. Uppgiften handlar om att analysera, värdera och argumentera kring en given barnrättslig frågeställning, inom givna tidsramar. PM-uppgiften bygger på vad som har behandlats under kursens gång.

     

    Förberedelse inför kursstart:

    Utöver att sätta sig in i det juridiska metodtänkandet igen, så rekommenderas läsning av nedanstående tre korta (nyhet-)texter, som finns på internet, se länkarna. Vid det första seminariet på kursen (ons 18 jan) kommer det att handla om att diskutera egna synsätt på barn och barnrätt, med fokus på aktuella samhällsutmaningar och egna synsätt på barnperspektiv och barnrättsperspektiv. Det tillkommer material på lärplattformen, men följande är ett övergripande underlag:

    Vi ser fram emot att ses i januari!
    Hälsar Maria Forsman maria.forsman@umu.se (kursansvarig), lärarlag och gäster. Kursadministratör är Linnéa Höök (linnea.hook@umu.se)

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)