Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Design för idékommunikation

Välkommen till distanskursen Design för idékommunikation!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja till din studieplats

    Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 19 december 2022.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med onsdag 15 mars till och med onsdag 22 mars. OBS! Om du inte har registrerat dig senast den 22 mars förlorar du din plats på kursen.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Maila i så fall adrian.lowander@umu.se

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id:

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.

    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Onsdag 22 mars

    Tid: 09.00

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.

    Schemat finns också i textformat

    Schemat finns tillgängligt 4 veckor för kursstart på Time Edit.
    Observera att schemat är preliminärt fram en månad före kursstart.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen ger grundläggande kunskaper i visualisering, grafisk design och muntlig argumentation som kan användas för att kommunicera idéer för nya produkter och tjänster med intressenter under den tidiga utvecklingsfasen.

    Du får genom praktiska övningar och projektarbete möjlighet att tillämpa dessa grundläggande kunskaper i olika typer av relevanta metoder och hjälpmedel för idévisualisering. Du kommer att utföra uppgifterna ibland i grupp och ibland enskilt.

    Under de sista veckorna i kursen kommer du att ingå i en mindre grupp och arbeta med att visualisera en idé som ni själva väljer.

    Kurstillfällen och fysiska träffar

    Kursen ges på distans och består av totalt 33 kursträffar.

    7 av kursträffarna är obligatoriska och 3 av dessa obligatoriska träffar sker på plats på Designhögskolan i Umeå. Dessa kursträffar omfattar två dagar vardera och består av workshops, utställningar och examinationer. För att bli godkänd på kursen behöver du delta på plats i alla tre kursträffarna:

    Kursträff nr 3: Första träffen i Umeå
    - - -
    Lördag 25 mars kl. 13:00 – 17:00 (+ ev. kvällsaktivitet)
    Söndag 26 mars kl. 8:00 – 12:00 

    Kursträff nr 17: Andra träffen i Umeå
    - - -
    Lördag 22 april kl. 13:00 – 17:00 (+ ev. kvällsaktivitet)
    Söndag 23 april kl. 8:00 – 12:00  

    Kursträff nr 33: Tredje träffen i Umeå
    - - -
    Lördag 3 juni kl. 9:00 – 16:00 (+ ev. kvällsaktivitet)
    Söndag 4 juni kl. 9:00 – 16:00 

    Eftersom det kan vara en utmaning att få tag på rum i Umeå, så rekommenderar vi att du bokar resor och boende så snart som möjligt för de tre kursträffarna på Designhögskolan.

    De resterande 4 obligatoriska träffarna är digitala och består av betygsgrundande seminarier:

    Kursträff nr 7: fredag 31 mars kl. 10:00-12:00 (via Zoom)

    Kursträff nr 13: fredag 14 april kl. 10:00-12:00 (via Zoom)

    Kursträff nr 23: fredag 5 maj kl. 10:00-12:00 (via Zoom)

    Kursträff nr 24: måndag 8 maj kl. 13:00-15:00 (via Zoom)

    Vi kommer att ha ytterligare 25 digitala kursträffar, alla via Zoom, mestadels som handledningstillfällen, där du förväntas kommunicera med de övriga studenterna och oss lärare för att utbyta erfarenheter och ge återkoppling. Dessa träffar är oftast en till två timmar långa och är inte obligatoriska, men vi rekommenderar starkt att du deltar i så många träffar som möjligt för att du ska få ut mesta möjliga av kursen.

    Heltidsstudier

    Tänk på att kursen, även om den är en distanskurs, består av flera uppgifter som bygger på varandra med högt tempo och det kräver att du studerar på heltid. Baserat på våra tidigare erfarenheter kan vi säga att är att det inte någon bra idé att läsa en annan kurs samtidigt eller jobba heltid parallellt med kursen.  

    Fäll ihop
  • Lärarplattformen Canvas och arbetsrummet Teams

    Lärplattformen Canvas

    För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel schema, instruktioner för övningar, lista över kursdeltagare och meddelanden från lärarna. Det är också på lärplattformen du lämnar in dina uppgifter.

    Du kan redan nu logga in på lärplattformen med ditt aktiverade Umu-id: https://www.canvas.umu.se/courses/8803/
    (se steg 2 ovan om hur du aktiverar ditt Umu-id)

    Du ansvarar för att den mejldress du lägger in på Canvas är den som du läser regelbundet.

    Mötesverktyget Zoom

    Vi använder Zoom som mötesverktyg i kursen. Se till att du har laddat hem Zoom till din dator och att du kan använda programmet före kursstart. Kursen kommer att ha en och samma webblänk till samtliga digitala kursträffar via Zoom: https://umu.zoom.us/j/61393471412?pwd=anE5aUUxMGl5amlXVW1tMTVwUy9KUT09

    Inga hybridmöten
    Det kommer tyvärr inte att finnas någon möjlighet till hybridmöten under de tre träffarna i Umeå (där några deltagare finns på distans och resten av deltagarna finns på plats). Detta är ett medvetet val från oss lärare, då aktiviteterna och lärmiljön under dessa dagar kräver fysiskt aktiv närvaro på plats.

    Egen dator och internet
    För att kunna delta i denna distanskurs behöver du ha tillgång till en dator med mikrofon och webbkamera samt en stabil internetuppkoppling. Det är också bra att du har tillgång till en relativt ostörd arbetsplats för att du ska kunna delta på bästa sätt vid våra digitala kursträffar. Vi vill också att du alltid deltar med din webbkamera påslagen under våra träffar, så tänk på att inte ha andra människor i bakgrunden.

    Egna programvaror
    Som student vid Umeå universitet har du tillgång till Microsoft Powerpoint via Office 365, men för att kunna genomföra de praktiska designuppgifterna i kursen vill vi att du i god tid innan kursstart också skaffar och bekantar dig med någon mer kraftfull programvara för grafisk formgivning, exempelvis Adobe Illustrator (finns för windows, mac och ipad), CorelDRAW (windows och mac) eller Affinity Designer (windows, mac och ipad). Goda kostnadsfria alternativ är exempelvis Vectornator (mac och ipad), SketchUp (windows och mac) eller Inkscape (windows och mac). I kursen finns tyvärr ingen tid eller några resurser för programvaruutbildning, men för alla dessa program finns gott om instruktionsfilmer på nätet – sök med ordet ”tutorial” och programvarans namn på exempelvis YouTube så hittar du mängder av filmer. Observera: för att kunna dra nytta av instruktionsfilmerna, som oftast är på engelska, rekommenderar vi starkt att du installerar en engelskspråkig version av programvaran. Annars kan det bli svårt för dig att hänga med i instruktionsfilmerna då deras programversioner är på engelska. 

    IT Support

    Här hittar du information om IT-tjänster: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/

    Fäll ihop
  • Praktisk information

    Kontakt med skolan

    Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Niklas Andersson.
    Problem med registrering, kontakta utbildningssamordnare Adrian Löwander

    Särskilt pedagogiskt stöd
    Om du har beviljats särskilt pedagogiskt stöd meddelar du kursansvarig.

    Närvaro
    I denna kurs har vi sju undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar, seminarier eller redovisning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan bli sjuk eller andra omständigheter som gör det omöjligt att delta vid en obligatorisk kursträff. Skulle du missa någon av dessa obligatoriska träffar har du möjlighet att komplettera vid kursens uppsamlingstillfälle på plats på Designhögskolan i Umeå måndag 19 juni 2023 kl. 9:00-16:00.

    Ingen akademisk kvart
    På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9 i ett schema så är det 09.00. Kurstiderna är 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.

    Schemaändringar
    Det kan vara så att den undervisande läraren blir sjuk vilket gör att inplanerade undervisningspass och tider kan komma att förändras i schemat. Blir det så med väldigt kort varsel (samma morgon) så meddelar vi dig det via Canvas, e-post och/eller sms. Ta för vana att kolla Canvas dagligen för att alltid ha aktuell information och läsa din e-post varje morgon.

    Ytterdörrar
    Designhögskolans stora entrédörr är öppen vardagar 08.00-17.00. Övriga tider måste UmU kortet användas. Programmeringen av kortet görs inte förrän du har registrerats på kursen. Behörigheten gäller måndag-fredag kl. 08.00-20.00. Kortet gäller för stor entrédörr inne på gården, sidodörr Östra Strandgatan samt våra pc-labb.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)