TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till kursen Digital kompetens och lärande II! Här hittar du den information som du behöver för att komma igång. Jag som är kursansvarig lärare heter Lars Häll. Om du har frågor eller funderingar får du gärna kontakta mig eller vår studieadministratör Christina Sander Nordin. Du hittar våra kontaktuppgifter under ”Kontakta oss”. Vi hälsar dig varmt välkommen och hoppas att du ska få en mycket givande studietid här på Umeå universitet!
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
På denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 22-29 augusti.
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 29 augusti förlorar du din plats på kursen.
Är du antagen med villkor måste du styrka din behörighet och få villkoret släckt innan du kan genomföra din självregistrering. Var vänlig kontakta oss i god tid i så fall.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
Hjälp hittar du här.
Kursen startar måndag den 29 augusti. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten.
Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom
Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.
Kursens mål är att den studerande ska tillägna sig en digital kompetens som rymmer kunskaper, färdigheter och förhållningssätt för att arbeta med IT för lärande. Kursen riktar sig i första hand till dig som arbetar med digitalisering av utbildning i grundskola och gymnasium, exempelvis som lärare, IT-pedagog eller skolledare. Kursen har en tydlig koppling till Skolverkets nationella strategier för skolans digitalisering 2017-2022. I kursen undersöker vi begrepp som är relaterade till digitaliseringen i skolan, vi lär oss planera vår och andras fortbildning om IT och lärande och studerar hur man kan värdera och införa IT-stöd i skolan.
I kursen behandlas förebyggande arbete för barns och ungas användning av samtida lärmiljöer i relation till trygga lärmiljöer, mobbning, kränkande handlingar och genus, programmering som ett inslag i undervisning, dagens och framtidens IT i förhållande till skolan, fortbildning om IT och lärande, införandestrategier av IT-stöd i skolan och hur och varför digitaliseringen påverkar skolan och klassrumspraktiken. Kursen avslutas med en scenariouppgift där du får välja någon av dessa aspekter att fördjupa dig i och bearbeta utifrån din egen praktik.
Den här kursen genomförs helt på distans, utan fysiska träffar. Kommunikation mellan lärare och studenter sker framförallt via forum och meddelanden på kursplattformen. Där hittar du även studieguide, uppgifter, litteraturlista med mera.
Du kommer att ägna en stor del av tiden till att läsa och bearbeta kurslitteraturen. Kursens uppgifter hjälper dig att strukturera detta arbete, liksom att dela med dig av dina reflektioner och erfarenheter samt att ta del av dina medstudenters erfarenheter och reflektioner. Kursen bygger på deltagarnas aktiva engagemang och varje deltagares egna erfarenheter och frågor är viktiga.
Att vara aktiv i kursens diskussionsforum är viktigt för att studierna ska bli lyckade. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor och det blir ditt ansvar som student att våga fråga om hjälp. Detta kan ske genom att använda diskussionsforum. Där kan ni studenter ge varandra stöd och hjälpa varandra när så är möjligt. Vi lärare tar också del av vad som skrivs i diskussionsforumen vilket innebär att vi också svarar på frågor. Tyvärr är verkligheten den att vi lärare i kursen inte kommer att ha möjlighet att dagligen gå in i forumen för att besvara eventuella frågor och då blir hjälp och support mellan er studenter extra viktigt.
Vi rekommenderar såväl nya som mer erfarna universitetsstudenter att ta del av de tjänster som Biblioteket erbjuder. Här kan du få tips och råd bland annat om hur du kan planera och strukturera dina studier för att få ut mer utav dem samt hjälp med att skriva akademiska texter som tentor och uppsatser. Här hittar du texter och filmer, öppna föreläsningar och workshops som möjligheter till individuellt stöd. Helt gratis!
Hör gärna av dig till oss om du har funderingar kring något som rör kursen.
Frågor om kursens innehåll kan du ställa till mig som kursansvarig, Lars Häll.
Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Med vänlig hälsning
Lars Häll
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.