Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Digitala bilder

Hej och välkommen till kursen. Jag som skriver det här heter Andreas Olsson och är kursansvarig lärare på kursen. Jag vill genom detta välkomstbrev informera dig om några viktiga saker som du måste känna till innan kursen startar. Avsätt därför några minuter redan nu och läs nedanstående information så att du inte missar något viktigt. Vi ses i januari.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    På denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 10-19 januari.

    Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 19 januari förlorar du din plats på kursen. 

    För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!

    1. Jag vill aktivera mitt Umu-id
    2. Jag har aktiverat mitt Umu-id och vill registrera mig

    Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
    Hjälp hittar du här.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Kursen startar måndag den 17 januari. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kan även komma att använda oss av Zoom för digitala videomöten.

    Jag vill logga in i Canvas

    Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom

    Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens innehåll och kontaktuppgifter

    Kursen består av totalt 7 deluppgifter. I den inledande delen tittar vi på manipulerade bilder ur ett historiskt perspektiv och diskuterar dessa. Vidare innehåller kursen också moment av praktiskt arbete där programmen Photoshop CC samt SketchUp Free används. Juridiska frågor i relation till ämnet bild samt grundläggande bildsemiotiska begrepp ingår också.

    Begreppet digital bild behandlas alltså i ett brett perspektiv i kursen. Genom att blanda praktiskt arbete med teoretiska infallsvinklar tror vi att du som student både ska utveckla kompetenser i hur vi ser på och förstår bilder samt givetvis hur dessa bilder praktiskt framställs. Det är med andra ord inte frågan om en renodlad kurs i Photoshop, även om arbetet i det programmet sker relativt frekvent och ingår i ungefär hälften av kursens inlämningsuppgifter.

    Kursen vänder sig främst till lärare och pedagoger som arbetar med digital bild, exempelvis i gymnasiets kurser om digitalt skapande.

    Kontaktuppgifter
    Har du fortfarande frågor kring kursens innehåll är du varmt välkommen att kontakta mig som kursansvarig lärare Andreas Olsson.

    Har du studieadministrativa frågor (exempelvis om din antagning) så kontaktar du vår studieadministratör Christina Sander Nordin.

    Fäll ihop
  • Kursens upplägg

    Kursen du kommer att läsa ges på kvartsfart (25% studietakt). Att läsa en kurs med 25% studietakt innebär ca 10 timmar studier per vecka eller drygt en full arbetsdag per arbetsvecka. Dessa timmar är relativt jämnt fördelade på terminens 20 veckor (vilket innebär totalt ca 200 timmars tidsinvestering i kursen). Som du säkert redan vet ges kursen på distans helt utan fysiska träffar. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand genom de resurser du kommer att finna i lärplattformen "Canvas". Resurserna består bland annat av inspelade instruktionsfilmer, övningskompendium och diskussionsforum. Att vara aktiv i diskussionsforumen är något jag redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens 20 veckor kommer du säkert ha en hel del frågor och då är det väldigt viktigt att vi lärare får möjlighet att hjälpa dig. Däri ligger ett stort ansvar att du som student vågar fråga om hjälp när det dyker upp något du inte förstår. Vår erfarenhet säger oss också att det är viktigt att ni studenter hjälper varandra när så är möjligt. Tyvärr är verkligheten den att vi lärare i kursen inte kommer att ha möjlighet att dagligen gå in i forumen för att besvara eventuella frågor, och då blir hjälp och support mellan er studenter extra viktig. Det är också centralt att frågor behandlas i de för kursen avsedda forumen och inte via mailkonversation direkt till någon av kursens lärare. Genom att använda kursens forum kan flera lärare men också ni studenter hjälpas åt att besvara det som efterfrågas. Dessutom kan forumen användas som en kunskapsdatabas under hela terminen. Kanske är din fråga redan ställd och besvarad av någon annan student?

    Fäll ihop
  • Kurslitteratur och programvaror

    Under kursen kommer vi att jobba en hel del med Photoshop CC. 3D programmet SketchUp Free behandlas också i ett av kursens avsnitt. Vi förutsätter att alla som läser kursen har tillgång till den programvara som kursen behandlar. Vi som utbildningsanordnare har tyvärr ingen möjlighet att bistå med licenser för de aktuella programvarorna.

    SketchUp Free är ett gratisprogram som körs direkt i din webbläsare (inte att förväxlas med Sketchup Pro som kostar ca 700 USD). Då programmet körs direkt i din webbläsare så krävs en stabil och varaktig internetanslutning för att du ska kunna använda det. Photoshop CC kan i vissa fall köpas till kraftigt reducerat studentpris. Mer information om regler och villkor för Adobes studentlicenser finner du här. 

    Om du redan nu är intresserad av att införskaffa kursens litteratur så finns det en länk till litteraturen under punkt 3 "Börja kursen". Det kommer ofta frågor om man istället kan använda någon annan bok inom ämnet och visst är det möjligt. Inom ämnet digital bild finns det 1000-tals boktitlar ute i handeln. Många är väldigt bra medan andra enligt oss har brister. Vi som jobbar i kursen har självfallet inte koll på alla titlar och vi kan därför inte svara på frågor av karaktären "kan jag använda mig av boken XXX istället för den kursbok ni rekommenderar". I vissa fall går det säkert bra, men de hänvisningar vi kommer att göra refereras till den officiella kurslitteraturen.

    Återigen, varmt välkommen till kursen!
    Med vänlig hälsning
    Andreas Olsson

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti

    Det kan vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå.

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)