"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Digitalt berättande och kreativt lärande

Hej och välkommen till kursen. Jag som skriver det här heter Lars Häll och är kursansvarig lärare på kursen. Jag vill genom detta välkomstbrev informera dig om några viktiga saker som du måste känna till innan kursen startar. Avsätt därför några minuter redan nu och läs nedanstående information så att du inte missar något viktigt. Vi ses i augusti!

Så här börjar du

Om kursen

  • Kursens innehåll

    Kursen ger en introduktion till digitalt berättande och en möjlighet att fördjupa sig i digitala verktyg för detta ändamål. Den studerande får i kursen möjlighet att identifiera digitala verktyg som kan vara värdefulla för den egna pedagogiska kontexten och fördjupa sig i dessa. Dessa kontexter kan exempelvis vara vara förskola, skola och gymnasium. Det kan även innefatta andra verksamheter där digitalt berättande används, exempelvis museum, vuxenutbildning eller liknande. Med andra ord kan innehållet vara intressant för lärare och andra yrkeskategorier.

    Den litteratur som valts ut för att stödja ert arbete med att nå kursens förväntade studieresultat inför våren 2023 inkluderar artiklar och böcker. Böckerna som kursen kretsar kring är Film i grundskolan – Inspiration och praktiska lektionsförslag för ditt klassrum (2020) och The new digital storytelling: creating narratives with new media (Alexander, 2017) ingår som rekommenderad kurslitteratur.

    Fäll ihop
  • Kursens upplägg

    Den här kursen genomförs helt på distans, utan fysiska träffar. Vi använder Zoom för att träffas vid redovisningar och seminarier och liknande. Vid problem att närvara vid redovisningar kan den studerade välja att redovisa en inspelad version av sin presentation.

    Kommunikation mellan lärare och studenter sker framförallt via forum och meddelanden på kursplattformen. Där hittar du även studieguide med uppgifter, litteraturlista med mera.

    Du kommer att ägna en stor del av tiden till att läsa och bearbeta kurslitteraturen. Kursen bygger på deltagarnas aktiva engagemang och varje deltagares egna erfarenheter och frågor är viktiga.

    Kursens upplägg tillåter i hög grad att arbete med uppgifter sker under den tid det bäst passar den studerande, men det ingår även inslag där studiegrupper ska planera och genomföra möten online. Lämplig tidpunkt för dessa möten bestämmer studenterna som ingår i respektive studiegrupp. Viktigt att understryka är att arbete av samarbetskaraktär som ingår i kursen inte kan påverka deltagares individuella möjligheter att nå det högre betyget på hel kurs.

    Kursen du kommer att läsa ges på kvartsfart (25% studietakt), vilket i praktiken innebär cirka 10 timmars arbete per vecka under terminen.

    Allmänna råd till våra studenter

    Vi rekommenderar såväl nya som mer erfarna universitetsstudenter att ta del av de tjänster som Biblioteket erbjuder. Här kan du få tips och råd bland annat om hur du kan planera och strukturera dina studier för att få ut mer utav dem samt hjälp med att skriva akademiska texter som tentor och uppsatser. Här hittar du texter och filmer, öppna föreläsningar och workshops som möjligheter till individuellt stöd. Helt gratis!

    Fäll ihop
  • Kontakta oss

    Har du fortfarande frågor kring kursens innehåll är du varmt välkommen att kontakta mig som kursansvarig lärare, Lars Häll.

    Har du studieadministrativa frågor (exempelvis om din antagning) så kontaktar du vår studieadministration studadm.edusci@umu.se

    Återigen, varmt välkommen till kursen!
    Med vänlig hälsning
    Lars Häll

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)