TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Hej och välkommen till kursen. Jag som skriver det här heter Lars Häll och är kursansvarig lärare på kursen. Jag vill genom detta välkomstbrev informera dig om några viktiga saker som du måste känna till innan kursen startar. Avsätt därför några minuter redan nu och läs nedanstående information så att du inte missar något viktigt. Vi ses i januari!
På denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 10-19 januari.
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 19 januari förlorar du din plats på kursen.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
Hjälp hittar du här.
Kursen startar måndag den 17 januari. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten.
Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom
Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.
Kursen ger en introduktion till digitalt berättande och en möjlighet att fördjupa sig i digitala verktyg för digitalt berättande. Den studerande får i kursen möjlighet att identifiera digitala verktyg som kan vara värdefulla för hens pedagogiska kontext och/eller ämnesinriktning, och fördjupa sig i dessa. Ett exempel på digitalt berättande som alla studenter i kursen får fördjupa sig i är arbete med film i skolan. Gällande pedagogiska kontexter så kan det vara förskola, skola och gymnasium. Det kan även innefatta andra verksamheter där digitalt berättande används, exempelvis museum, vuxenutbildning eller liknande. Med andra ord kan innehållet vara intressant för lärare och andra yrkeskategorier.
Den litteratur som valts ut för att stödja ert arbete med att nå kursens förväntade studieresultat inför våren 2022 är artiklar och böcker. Böckerna kursen kretsar kring är Film i grundskolan – Inspiration och praktiska lektionsförslag för ditt klassrum (2020). Även boken The new digital storytelling: creating narratives with new media (Alexander, 2017) ingår som rekommenderad kurslitteratur.
Fäll ihopDen här kursen genomförs helt på distans, utan fysiska träffar. Vi använder Zoom-möten för att träffas vid redovisningar och seminarier och liknande. Vid problem att närvara vid redovisningar kan den studerade välja att redovisa en inspelad version av redovisningen.
Kommunikation mellan lärare och studenter sker framförallt via forum och meddelanden på kursplattformen. Där hittar du även studieguide med uppgifter, litteraturlista med mera.
Du kommer att ägna en stor del av tiden till att läsa och bearbeta kurslitteraturen. Kursen bygger på deltagarnas aktiva engagemang och varje deltagares egna erfarenheter och frågor är viktiga.
Kursens upplägg tillåter i hög grad att arbete med uppgifter sker under tid det bäst passar den studerande, men det ingår även ett fåtal inslag där studiegrupper ska planera och genomföra möten online. Lämplig tidpunkt för dessa möten bestämmer studenterna som ingår i respektive studiegrupp. Viktigt att understryka är att arbete av samarbetskaraktär som ingår i kursen inte kan påverka deltagares individuella möjligheter att nå det högre betyget på hel kurs.
Kursen du kommer att läsa ges på kvartsfart (25% studietakt), vilket i praktiken innebär cirka 10 timmars arbete per vecka under terminen.
Fäll ihopHar du fortfarande frågor kring kursens innehåll är du varmt välkommen att kontakta mig som kursansvarig lärare, Lars Häll.
Har du studieadministrativa frågor (exempelvis om din antagning) så kontaktar du vår studieadministratör Christina Sander Nordin.
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Med vänlig hälsning
Lars Häll
Aktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar jag mitt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.
Fäll ihopDigitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Office 365 och hur jag installerar det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.
Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).
Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.
Fäll ihop