"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Fysioterapi - examensarbete

Välkommen till kursen Fysioterapi - examensarbete, 30 hp som ges vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, avdelningen för fysioterapi, Umeå universitet. Innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig i Studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med måndagen den 23 augusti till och med måndagen 30 augusti. Om du inte har registrerat dig i Studentwebben innan den 30 augusti förlorar du din plats på kursen.

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt användarkonto, Umu-id, se information längre ner i brevet.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

     

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    1:a kursträff onsdag 8 september 2021

    Tid: Kl 08.30

    Plats: Zoom meeting

    Kursen startar måndagen 30 augusti i lärplattformen Canvas.

    Du loggar in i Canvas med ditt aktiverade Umu-id. Kom ihåg! För att kunna börja kursen måste du först ha registrerat dig.

    Kan du inte vara med vid det här tillfället?
    Meddela oss i förväg!

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Den här kursen är nätbaserad vilket innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand med stöd från lärare och kursmaterial som finns i lärplattformen Canvas som du kommer åt efter att du har registrerat dig på kursen. Där kan du läsa mer om kursens uppläggning och de uppgifter som ingår. Kursen går på halvfart och pågår under höstterminen 2021 och vårterminen 2022.

    Inför ditt arbete med uppsatsen bör du också tillfråga en person som kan vara din handledare under projektet. En handledare för ett master- eller magisterprojekt ska vara disputerad. Meddela oss under vecka 34, 23-27 augusti, vilken handledare du har eller om du inte lyckats finna någon.

    Kursansvarig:
    Martin Björklund/Universitetslektor
    E-post: martin.bjorklund@umu.se

    Fäll ihop
  • Träffar under kursen

    Det här är en distanskurs med fyra träffar då de seminarier som ingår i kursen genomförs. Träffarna följer forskningsprocessen och har som syfte att stödja dig allt från din projektidé och vidare till ett färdigt fördjupningsarbete. Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand, men träffa lärare och kursare på distans vid 4 tillfällen:

    1. 8 september, kl. 08.30 – 9 september, kl. 16.00
    2. 27 oktober – 28 oktober (tider meddelas senare)
    3. 9 februari – 10 februari (tider meddelas senare)
    4. 18 maj - 19 maj (tider meddelas senare)

    Kursträffarna sker via Zoom. Som förberedelse vill vi att du ska

    1)      Ladda ner Zoom-klienten/appen. Med Zoom-appen får man tillgång till fler funktioner i Zoom, funktioner som vi kommer att använda. Därför är det viktigt att du laddat ner den innan första kurstillfället! Här finns information om Zoom: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/zoom/
     

    2)      Skaffa dig ett headset (hörlurar med mikrofon) till kursträffarna. Headset förbättrar ljudkvalitén väsentligt och förebygger ljudproblem som rundgång, störande ljud mm.
     

    3)      Använd ett stabilt bredband.

    Du hittar allt du behöver för kursen på lärplattformen Canvas. Där kan du även kommunicera med din lärare och dina kursare.

    Fäll ihop
  • Kursträff 1

    Första kursträffen innehåller seminarier där var och en får berätta om sina projektidéer och planering för detta arbete. Före denna första träff ska ni förbereda en power point presentation på 10 minuter om er projektidé. Förbered även frågor som ni vill diskutera. Vi förutsätter att ni alla deltar i diskussionen kring kollegornas projekt så att ni på så sätt lär av varandra. Det kan även framöver vara bra att ni kan bolla frågor mellan varandra och då är det viktigt att känna till varandras projekt.

    Utöver seminarier ges också information om akademiskt skrivande från Skrivarverkstan och information om etik i forskning. Resten av första kursträffen är planerad att innehålla information om olika analysmetoder för data. Dels blir det statistikundervisning och användning av statistikprogrammet Jamovi och dels kommer vi att ha ett pass om kvalitativ metodik. Fördjupade diskussioner om kvalitativa metoder kommer att hållas av några av våra lärare/forskare. Dessutom ges också tillfälle att lära sig använda referenshanteringsprogrammet EndNote Online. Vi uppmanar er att använda EndNote till ert arbete med uppsatsen eftersom manuell referenshantering både är osäkert och mycket tidsödande.

    Innan undervisningstillfället i EndNote Online ska du skapa ett EndNote Online-konto och även ladda ner Cite While You Write som är en plug-in. Filmen EndNote Online – skapa konto utanför campus visar dig hur du skapar kontot och laddar ner Cite While You Write.  Länk till filmen - https://play.umu.se/media/t/0_ngzexg4h

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)