"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Fysisk aktivitet och hälsa för KRAFT-instruktörer

Du är antagen till sommarkursen Fysisk aktivitet och hälsa för KRAFT-instruktörer vid Umeå universitet. Kursen startar den 3 juni men vi kommer att öppna upp kursplattformen den 25 maj.

Så här börjar du

  • 1. Du har fått ett antagningsbesked från antagning.se

    Du har fått ditt antagningsbesked från Antagning.se. För att behålla din plats måste du nu registrera dig på kursen. Läs mer om hur du gör det under rubriken "Registrera dig på kursen".

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med LÖRDAG den 25-MAJ  till och med MÅN den 10-JUNI. Om du inte har registrerat dig senast den 10-JUNI förlorar du din plats på kursen.

    Om du inte har registrerat dig senast den [XX-MÅNAD] förlorar du din plats på kursen.

    Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Om du blivit antagen som reserv efter att registreringen är stängd måste du kontakta kursens studieadministratör, så att hen kan registrera dig manuellt.

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id

    Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig

    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord

     

     

    Fäll ihop
  • 4. Börja kursen

    3 juni

    Tid: 08.00

    Plats: Online

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.

    Du är antagen till sommarkursen Fysisk aktivitet och hälsa för KRAFT-Instruktörer vid Umeå universitet. Kursen startar den 3 juni men vi kommer att öppna upp kursplattformen den 25 maj så att ni kan gå in på kursplattformen i CANVAS och börja bekanta er med kursen. På sidan loggar ni in med ert Umu-ID. Vi rekommenderar även att ni kollar i studieguiden för mer information om kursens upplägg. 

    Viktigt!

    Kursen startar med en första uppgift ”Presentation av dig själv” som skall vara inlämnad senast 10 juni kl 23.59 (1 vecka efter kursstart). 

    Du loggar in i CANVAS med ditt aktiverade Umu-id.

    Kom ihåg! För att kunna börja kursen måste du först ha registrerat dig.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id

    Jag vill logga in i Canvas

    Vi vill också betona att det pågår intensiv forskning inom fältet för fysisk aktivitet som kommer att påverka de riktlinjer som diskuteras i denna kurs. Det innebär att vi jobbar med fortlöpande kursutveckling och uppdatering av föreläsningsmaterial och uppskattar all input och kommentarer på innehåll och ev faktakorrigering som du som deltagare har synpunkter på i avslutande kursutvärdering. Har du löpande kommentarer/synpunkter kan du skicka meddelande i CANVAS till kursansvariga.

    Kursledningen hoppas att ni kommer att uppskatta vår kurs och förhoppningsvis plocka upp lite matnyttig kunskap gällande fysisk aktivitet och hälsa som ni kan bära med er i ert fortsatta/framtida arbetsliv. 

     

     

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    På kurssajten i CANVAS kommer du hitta det självstudiematerial du behöver, som exempelvis inspelade föreläsningar, instuderingsfrågor och läsanvisningar. Där sker även vissa schemalagda examinationer och andra aktiviteter. Det mesta av kommunikationen med dina lärare och kursare har du i CANVAS.

    Kursen motsvarar 5 veckors heltidsstudier och betydelsen av fysisk aktivitet för hälsa, välbefinnande och sjukdomstillstånd belyses och anpassas till arbetsmetodiken Fysisk aktivitet på recept (FaR). Du får lära dig mer om ämnet samt träna på arbetet kring förskrivning av FaR recept. Kursen ges helt på distans via en virtuell lärmiljö för distribution av kursmaterial, föreläsningar, uppgifter och diskussioner. Det innebär att du bedriver dina studier på egen hand och att du har stöd från lärare och hittar kursmaterial på vår lärplattform. I deltagarforumet kan du ställa frågor öppet om kursen till lärarna. Detta kan vara bra då det kanske är fler än du som har samma problem och därigenom kan bli hjälpta. Även andra studenter kan svara på frågor om ni känner till en lösning på problemet.

    Då kursen är distansbaserad finns inget fysiskt schema att förhålla sig till, utan du har perioden 3 juni – 25 augusti på dig att slutföra uppgifterna på kursen. Eftersom hela kursen endast är ett poänggivande moment på 7,5hp så behöver hela kursen vara godkänd för att poängen skall erhållas. Du kan alltså inte få enskilda poäng för vissa delar i kursen (en viss procent av kursen).

    Fäll ihop
  • System och IT-tjänster för studenter

    Som student vid Umeå universitet får du tillgång till ett antal system och IT-tjänster. Ett system är Portalen där du bl. a. hittar student-e-posten och får tillgång till registreringar och resultat för dina kurser. Ett annat system är läroplattformen CANVAS, som används under denna kurs. Mer information om dessa finns på www.student.umu.se/om-system-och-it-tjanster-for-studenter.

    För att få tillgång till tjänsterna som ny student ska du aktivera ditt användarkonto (UMU-ID). Dina uppgifter om identitet från Umeå universitet skickas till dig antingen i ett brev till din folkbokföringsadress eller på annat sätt.  Den kan du använda för att aktivera ditt användarkonto (UMU-ID). En annan möjlighet är att aktivera kontot (UMU-ID) genom ditt Antagning.se-konto. Båda sätten att aktivera ditt användarkonto (UMU-ID) når du via länken
    https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/Umu-ID/

    När du aktiverat kontot (UMU-ID) når du Portalen eller läroplattformen CANVAS på studentwebben, www.student.umu.se .

    Mer information om UMU-ID hittar du här: www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/

    Du som har läst vid Umeå universitet tidigare har redan ett användarkonto (UMU-ID) och behöver inte aktivera det igen utan kan nå våra system via länkarna på www.student.umu.se. Har du glömt ditt lösenord eller vill byta hittar du information om hur du gör det, via länken ”Glömt lösenordet?” intill inloggningslänkarna.

    Om du får problem med att logga in i Portalen eller stöter på tekniska fel, skicka ett meddelande (ärende) till www.servicedesk.its.umu.se .

    Fäll ihop
  • Övrig information

    Du som vill tillgodoräkna dig del(ar) på kursen
    Om du tycker att du redan har meriter som motsvarar kursmoment i denna kurs, kan det vara möjligt att få det tillgodoräknat. Du får inget betyg på tillgodoräknat moment eftersom det inte har gjorts någon ny examination av dina kunskaper. För att kunna ansöka om tillgodoräknande gäller att Dina tidigare studier (kurser eller del av kurs/moment) ska vara slutförda, det vill säga ha fått betyg. Dina tidigare studier (kurser eller del av kurs/moment) ska i huvudsak motsvara det moment du vill att det ska tillgodoräknas som.  När du ansöker om tillgodoräknande behöver du bifoga dokument som bekräftar dina tidigare erfarenheter.

    I ansökan ska följande uppgifter finnas med: 

    • Fullständigt namn och personnummer samt postadress, telefonnummer och e-postadress 
    • Uppgift om vilken utbildning som studenten har läst, alternativt utförlig redovisning av kunskaper och färdigheter som förvärvats i yrkesverksamhet 
    • Vad utbildningen/yrkesverksamheten ska tillgodoräknas som 
    • Till ansökan ska studieintyg (Official Transcript of Records) för de tidigare studierna bifogas där det framgår lärosäte, kursnamn, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg och datum för studiernas avslutande. Intyget ska vara i original eller en bestyrkt kopia av originalet. Dessutom ska kursplan för den/de kurser som avses bifogas.

    Ansökan skickas per mail till någon i kursledningen (adresser nedan).

    Tänk på att det krävs att din inskickade ansökan är komplett med nödvändiga dokument för att vi ska kunna bedöma den. Vid behov kan kompletterande dokument begäras in. Notera att vid tillgodoräknande av Delexamination 3. Motiverande samtal och/eller Uppgift 3. Testning: Film + Reflektion, kvarstår uppgiften om att kommentera på minst 2 kurskamraters inlägg.

    Om du har frågor under kursens gång, välkommen att kontakta kursledningen eller vår administratör. Eftersom vi är på plats vid olika tidpunkter under sommaren rekommenderar vi er att skicka mailkopia till alla övriga när ni kontaktar någon av oss. Detta för att vi täcker upp för varandra under sommaren.

    Återigen, varmt välkommen till denna kurs!

    Kursledning:

    • Elin Chorell, e-post: elin.chorell@umu.se
    • Frida Bergman, e-post: frida.bergman@umu.se

    Administratör: 

    • Ulrika Järvholm, e-post: ulrika.jarvholm@umu.se, tel: 090-786 71 43
    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Se på digitala studiestartsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar via Zoom den 27–30 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans

    Här ser du datum och tid för varje föreläsning

     

    Fäll ihop
  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

    Fäll ihop
  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)