TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Jag vill önska dig välkommen kursen, jag som skriver heter Siv Johansson och är kursansvarig lärare på kursen. Kursen ges av institutionen för Tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet. Jag ser fram emot en intressant, givande och utvecklande kurs för er alla. Vi ses i januari!
På denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 10-19 januari.
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 19 januari förlorar du din plats på kursen.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
Hjälp hittar du här.
Kursen startar måndag den 17 januari. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto).
Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.
Om du vill förbereda dig innan kursen startar så kan du läsa följande litteratur:
Connell, Reawyn, Pearsce Rebecca (2015). Om genus. Daidalos.
Martinsson, Lena och Reimers, Eva (2020). Skola i normer 3 uppl. Gleerup.
Heikkilä, Mia (2015) Lärande och jämställdhet i förskola och skola. Liber.
Denna kurs är helt på distans, utan fysiska träffar. Detta innebär att de flesta av oss endast kommer att träffas över nätet. Under kursens gång bedriver du studierna både på egen hand och via grupparbete där du tar del av kurslitteraturen och utför kursens uppgifter. Kursen bygger mycket på deltagarnas aktiva engagemang och varje deltagares egna erfarenheter och frågor är viktiga.
Kommunikationen mellan er studenter och oss lärare kommer främst att ske via lärplattformen Canvas. I lärplattformen kommer du att få tillgång till kursens uppgifter, information om kurslitteratur och stöd i form av resurser, exempelvis föreläsningar och diskussionsforum.
Att vara aktiv i diskussionsforum är något jag redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor och det blir ditt ansvar som student att våga fråga om hjälp. Detta kan ske genom att använda diskussionsforum. Där kan ni studenter ge varandra stöd och hjälpa varandra när så är möjligt. Vi lärare tar också del av vad som skrivs i diskussionsforumen vilket innebär att vi också svarar på frågor. Tyvärr är verkligheten den att vi lärare i kursen inte kommer att ha möjlighet att dagligen gå in i forumen för att besvara eventuella frågor och då blir hjälp och support mellan er studenter extra viktigt.
Har du andra frågor eller funderingar kan du också skicka e-post till mig som kursansvarig Siv Johansson.
Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.
Fäll ihopI första momentet behandlas genus utifrån din egna erfarenheten samt tar upp grundläggande genusvetenskapliga begrepp och olika grundläggande genuspedagogiker.
I andra momentet behandlas olika pedagogiska förhållningssätt som främjar jämställdhet samt lika rättigheter och möjligheter för barn och unga. Momentet behandlar också normkreativa och normkritiska perspektiv där du identifieras och problematiseras konstruktioner av genus i samtidens digitala medier.
I det tredje momentet genomför du en vetenskaplig studie som redovisas i form av en vetenskaplig rapport. Det vetenskapliga arbetet utformas i utgångspunkt i genuspedagogiska problem och frågeställningar i lärmiljöer.
Fäll ihopUnder Inlämningsplatsen för respektive uppgift lämnas era uppgifter in. Det kommer att vara preciserat när sista inlämningsdag är, men dessa tider är rekommenderade för att uppgifterna ska bli lagom fördelade över kursens gång. Var därför inte orolig om du inte lämnar in innan sista inlämningsdag.
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Med vänlig hälsning
Siv Johansson
Aktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar jag mitt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.
Fäll ihopDigitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Office 365 och hur jag installerar det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.
Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).
Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.
Fäll ihop