"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Historia B

Du är antagen till Historia B, internetkurs, men innan du kan börja måste du göra några saker före kursstart. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student.  Vi ses!

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    Registrering i studentwebben

    På den här kursen ska du själv registrera dig i studentwebben före kursstart. Det kan du göra från och med en vecka före kursstart till och med en vecka efter kursen börjar (se punkt 3 "Börja kursen" för datum för kursstart). Om du inte har registrerat dig i tid kan du förlora din plats på kursen.

    Observera att om du är antagen med "villkor" så granskas det ca en vecka innan kursstart och du kommer att kontaktas via epost om du då inte uppfyller behörighetskraven. Är villkoren uppfyllda innan kursstart kan du registrera dig själv enligt instruktionerna ovan.

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt användarkonto (Umu-id). Se information under rubriken "Ny vid Umeå Universitet" för instruktioner kring hur du aktiverar din användare.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    28:e augusti

    Tid: Valfri tid under dagen

    Kort efter att du registrerat dig får du tillgång till din kurssajt i lärplattformen Canvas. Om du inte ser kurssajten inom ett dygn så kontrollera att du är registrerad korrekt i studentwebben.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    När du läser på distans via internet sker all interaktion med lärare och andra medstudenter på lärplattformen Canvas. I Canvas får du del av kursmaterial, instruktioner, examinationuppgifter, etc. Kom ihåg att i kursplanen kontrollera vad som krävs i form av datautrustning och internetuppkoppling för att kunna genomföra kursen.

    Ofta kräver din lärare att du ska vara aktiv på Canvas under kursens första veckor. Det är därför viktigt att du loggar in i Canvas så snart som möjligt och tar del av kursinstruktionerna. Är du inte aktiv kan din lärare utgå ifrån att du slutat och registrera det i våra system.

    Om du bestämt dig för att INTE läsa kursen behöver du inte kontakta oss, utan du lämnar själv återbud via ditt antagningsbesked på antagning.se

    Som student på en distanskurs som ges via internet kan du med fördel ta kontakt med ett närbeläget kommunalt lärcentrum för att få mer stöd i dina studier.

    Vilken service som erbjuds kan variera, men ofta finns studieplatser, grupprum, internet och datorer. Det finns personal som kan hjälpa till med exempelvis teknisk support.

    Du hittar ditt närmaste lärcentrum via Nätverket för kommunala lärcentra (Nitus): https://nitus.se/hitta-ditt-larcentrum/

    Lärcentrumen är grupperade efter region.

    Fäll ihop
  • Vem ska jag fråga?

    Frågor kring registrering:
    Studieadministratörer https://www.umu.se/student/ide-och-samhallsstudier/vem-ska-jag-fraga/

    Frågor kring studievägledning och studiestöd:
    Studievägledare för respektive ämne
    https://www.umu.se/student/ide-och-samhallsstudier/vem-ska-jag-fraga/

    Frågor kring studentanvändare, såsom borttappat lösenord:
    Servicedesk: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/it-support/
    Telefonnummer: 090-7866300

    Tekniska frågor kring kursplattformen Canvas:
    Systemadministratör Fredrik Lindborg: fredrik.lindborg@umu.se
    Telefonnummer: 090-7865170 (telefontid mellan 11 och 16)

    Litteratur och frågor om kursinnehåll:
    Ansvarig lärare

    Fäll ihop
  • Hälsning från Humsek

    HumSek hälsar dig välkommen till dina studier!

    HumSek är en sektion i Umeå studentkår, för dig som studerar humaniora vid Umeå universitet. Vi vet att det är mycket information att ta in i början av en ny termin och att många förväntningar sätts på dig som student, men glöm inte bort dig själv. Om du någonsin känner dig orättvist behandlad, eller att något under din utbildning hade kunnat vara bättre, kontakta oss eller vårt studentombud.

    Det är vårt uppdrag att bevaka och medverka i utvecklingen av utbildningen och förutsättningarna för studier vid Umeå universitet. HumSek företräder dig som student och därför är dina åsikter viktiga för oss.

    Vi på HumSek vill att din studietid ska bli så givande och lärorik som möjligt, och arbetar därför aktivt för att erbjuda alla våra medlemmar aktiviteter som kan tillföra något extra. Dessa kan vara allt från studiesociala arrangemang till föreläsningar.

    Hoppas du kommer att trivas hos oss!

    Ordförande Humsek: ordfhumsek@umeastudentkar.se

    Studentombud Humsek: utbevhumsek@umeastudentkar.se

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)