"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Interpersonell kommunikation i polisiär konflikthantering

Grattis! Du är antagen till kursen Interpersonell kommunikation i polisiär konflikthantering, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi.

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du aktivera ditt Umu-id och sedan registrera dig på kursen. Följ stegen nedan. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med 2024-03-13 till och med 2024-03-27. Om du inte har registrerat dig senast den 2024-03-27 förlorar du din plats på kursen.

    Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.

    Steg 1 Jag vill aktivera mitt Umu-id

    Steg 2 Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig

    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Kursen börjar den 20:a mars och kursens Canvas-sida kommer att finnas tillgänglig från den 13:e mars. 

    Från den 13:e mars kommer det att finnas en introduktionsföreläsning tillgänglig, där vi berättar mer om kursen och dess innehåll. Vi kommer också att ha en frivillig informationsträff den 20:a mars mellan klockan 15-16, där ni kan ställa eventuella frågor direkt till oss. Länk till Zoom-mötet skickas ut innan träffen.

    Kursen börjar sedan formellt den 20: a mars. Till detta datum bör ni ha införskaffat kurslitteraturen, i övrigt krävs inga förberedelser.

    Merparten av undervisningen kommer att ske på distans i form av till exempel inspelade föreläsningar.

    Vi kommer dock att ha en obligatorisk fysisk träff: torsdag 2/5 klockan 10:00 till och med fredag 3/5 klockan 15:00. Under dessa dagar kommer vi att tillämpa kursens innehåll praktiskt. Ni kommer också att redovisa en gruppuppgift som ni jobbat mer under kursen. Det kommer inte att vara möjligt att vara med på distans under träffen, utan fysisk närvaro krävs.

    Under kursens gång kommer vi också att erbjuda ett antal tillfällen där ni kan ställa frågor eller diskutera kursinnehållet. Dessa tillfällen är helt frivilliga och tider meddelas i samband med kursstart.

     

    Hälsningar

    Mikael Emsing och Anders Bek

     

    Undervisningen kommer förutom den träffen att delvis ske via videoverktyget Zoom. Det innebär att du som student behöver ha tillgång till en dator eller telefon med web-kamera, en bra internet-uppkoppling, och gärna hörlurar med mikrofon. Zoom når du via lärplattformen Canvas.

    När du registrerar dig på din kurs i Studentwebben så kommer du även att få tillgång till kursen på lärplattformen Canvas https://www.canvas.umu.se/

     

    Kursen startar den 20 mars på lärplattformen Canvas. 

    Kom ihåg! För att kunna få tillgång till Canvas måste du först:

    1. Aktivera ditt Umu-id
    2. Registrera dig på kursen via StudentLadok

    Fäll ihop

Om kursen

  • Lärplattformen Canvas

    Kursen ges till sörsta del på distans och undervisningen sker då via lärplattformen Canvas. I Canvas kommer du att hitta allt du behöver veta om kursen, så som kursmaterial, studieguide, föreläsningar, instruktioner och uppgifter.

    Kom ihåg! För att få tillgång till Canvas måste du först:

    1. Aktivera ditt Umu-id
    2. Registrera dig på kursen

    För att du ska få aviseringar behöver du prenumerera på kursen diskussionsforum. Mer om detta och inställningar för avisering till egen e-post hittar du på sidan för "Stöd för studenter i Canvas": https://umu.instructure.com/courses/37

     

    Kursen bygger vidare på de kunskaper och färdigheter som studenten utvecklat i yrket och/eller i sina studier i polisiärt arbete, och syftar till att belysa hur teorier och metoder inom professionell kommunikation och konflikthantering kan användas för att förstå och hantera situationer i polisiär verksamhet. Under kursen behandlas interpersonell kommunikation i en polisiär kontext, med fokus på samtalsmetodik och icke-verbal kommunikation. Vidare behandlas affekter och kognition, och hur dessa aspekter påverkar interpersonell kommunikation och konfliktsituationer. Kursens fokus ligger på att förmedla kunskap om verktyg för att genomföra svåra samtal och att hantera affektladdade situationer. Kursen ger också möjlighet att utforska och tillämpa kursens innehåll genom simuleringar, rollspel eller andra studerandeaktiva övningar.

    Fäll ihop
  • Kurslitteratur

    Se kursplan, länk under rubriken "börja kursen". 

    Fäll ihop
  • Kontaktuppgifter

    Vid frågor om kursens innehåll och upplägg, kontakta ansvarig lärare.

    Mikael Emsing eller Anders Bek

    Vid frågor om kursregistrering i studentwebben, lärplattformen osv, kontakta kursadministratören.

    Sabinha Önnerlöv 

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)