TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till kursen Konflikthantering i skolan 7,5 hp vid Umeå universitet. Kursen ges vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (TUV) och är webbaserad. Den ges i 25% studietakt och pågår därför under hela höstterminen. Jag som skriver det här brevet heter Sara Carlbaum och vill hälsa dig varmt välkommen och hoppas att du ska få en mycket givande studietid!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopPå denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 22-29 augusti.
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 29 augusti förlorar du din plats på kursen.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
Hjälp hittar du här.
Kursen startar måndag den 29 augusti. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för enstaka, ej obligatoriska digitala videomöten.
Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom
Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.
I kursen får du möjlighet att sätta dig in i teorier om konflikthantering, makt och genus, samt belysa elevers konflikter i förskola och skola ur olika perspektiv. Särskild tonvikt i kursen kommer att läggas på vuxnas förhållningssätt och strategier i förhållande till konfliktsituationer i skolmiljö. Kursens innehåll behandlar även konfliktsituationer i relation till aktuella styrdokument och riktlinjer för skolan gällande diskriminering och kränkningar. Vi kommer också ta upp konflikter och kränkningar på sociala medier/internet.
Fäll ihopKursen är helt webbaserad vilket innebär att all undervisning och kontakt sker via kursajten i Canvas på flexibla tidpunkter inom en given arbetsordning. Kursen bygger på självstudier med inläsning av litteratur, inspelade föreläsningar och individuella inlämningsuppgifter. Kursen innehåller också forumdiskussioner som sker löpande under kursens gång. Diskussionerna genomförs i mindre grupper och kräver aktivt deltagande på flexibla tider. I forumdiskussionerna får ni som studenter möjlighet att diskutera och analysera pedagogiska dilemmasituationer och på så vis bearbeta litteraturen och hjälpa varandra med tips på konkreta strategier i arbetet med konflikthantering. I dessa diskussioner är det viktigt att ni anonymiserar egna erfarenheter av konfliktsituationer och konflikthantering så att ingen kan känna igen de verkliga personerna. En utförlig beskrivning av kursens upplägg, arbetsordning och innehåll i uppgifterna kommer att finnas på kurssajten i Canvas vid terminsstarten.
Om du har frågor om kursens innehåll kan du kontakta mig: Sara Carlbaum
Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.
Fäll ihopVid kursstart kommer alla studenter bli indelade i basgrupper. Vilken grupp du är med i, finner du på kurssajten i Canvas. När du har blivit tilldelad en basgrupp vill vi att du skriver en kort presentationstext där du berättar om: din studie-/yrkes-bakgrund, ett fritidsintresse och dina förväntningar på kursen som du delar med din basgrupp. Lägg gärna in ett digitalt foto av dig i din profil. Det är trevligt att se vem vi lärare, samt medstudenter, är i kontakt med.
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Med vänlig hälsning,
Sara Carlbaum, kursansvarig
Aktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Se datum och tid för varje föreläsning via länken.
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop