Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Konflikthantering i skolan

Du är antagen till kursen Konflikthantering i skolan 7,5 hp vid Umeå universitet. Kursen ges vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (TUV) och är webbaserad. Den ges i 25% studietakt och pågår därför under hela vårterminen. Jag som skriver det här brevet heter Sara Carlbaum och vill hälsa dig varmt välkommen och hoppas att du ska få en mycket givande studietid!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    På denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 10-19 januari.

    Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 19 januari förlorar du din plats på kursen. 

    För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!

    1. Jag vill aktivera mitt Umu-id
    2. Jag har aktiverat mitt Umu-id och vill registrera mig

    Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
    Hjälp hittar du här.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten. 

    Kursen startar med en introduktionsföreläsning tisdag den 18 januari mellan kl 14-15. Föreläsningen sker via Zoom och kommer också att spelas in.

    Jag vill logga in i Canvas

    Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom

    Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens innehåll

    I kursen får du möjlighet att sätta dig in i teorier om konflikthantering, makt och genus, samt belysa elevers konflikter i förskola och skola ur olika perspektiv. Särskild tonvikt i kursen kommer att läggas på vuxnas förhållningssätt och strategier i förhållande till konfliktsituationer i skolmiljö. Kursens innehåll behandlar även konfliktsituationer i relation till aktuella styrdokument och riktlinjer för skolan gällande konflikthantering, diskriminering och kränkningar. Vi kommer också ta upp konflikter och kränkningar på sociala medier/internet.

    Fäll ihop
  • Kursens upplägg och kontaktuppgifter

    Kursen är helt webbaserad vilket innebär att möten mellan oss endast sker via nätet och på flexibla tidpunkter inom en given arbetsordning. Kursen bygger på självstudier, individuella inlämningsuppgifter och aktivt deltagande i forumdiskussioner. I basgrupper får ni som deltagare möjlighet att diskutera och analysera pedagogiska dilemmasituationer och på så vis bearbeta litteraturen och hjälpa varandra med tips på konkreta strategier i arbetet med konflikthantering. I dessa diskussioner är det viktigt att ni anonymiserar egna erfarenheter av konfliktsituationer och konflikthantering så att ingen kan känna igen de verkliga personerna. En utförlig beskrivning av kursens upplägg, arbetsordning och innehåll i uppgifterna kommer att finnas på kurssajten i Canvas vid terminsstarten.

    Om du har frågor om kursens innehåll kan du kontakta mig: Sara Carlbaum

    Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.

    Fäll ihop
  • Vid kursstart

    Vid kursstart kommer alla studenter bli indelade i basgrupper. Vilken grupp du är med i, står i Canvas, under din profil eller i menyraden till vänster. När du har blivit tilldelad en basgrupp vill vi att du skriver en kort presentationstext där du berättar om: din studie-/yrkes-bakgrund, ett fritidsintresse och dina förväntningar på kursen som du delar med din basgrupp. Lägg gärna in ett digitalt foto av dig i din profil. Det är trevligt att se vem vi lärare, samt medstudenter, är i kontakt med.

    Återigen, varmt välkommen till kursen!
    Med vänlig hälsning,
    Sara Carlbaum, kursansvarig

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti

    Det kan vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå.

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)