TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till kursen Konflikthantering i skolan 7,5 hp vid Umeå universitet. Kursen ges vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (TUV) och är webbaserad. Den ges i 25% studietakt och pågår därför under hela vårterminen. Jag som skriver det här brevet heter Sara Carlbaum och vill hälsa dig varmt välkommen och hoppas att du ska få en mycket givande studietid!
På denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 10-19 januari.
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 19 januari förlorar du din plats på kursen.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
Hjälp hittar du här.
Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten.
Kursen startar med en introduktionsföreläsning tisdag den 18 januari mellan kl 14-15. Föreläsningen sker via Zoom och kommer också att spelas in.
Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom
Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.
I kursen får du möjlighet att sätta dig in i teorier om konflikthantering, makt och genus, samt belysa elevers konflikter i förskola och skola ur olika perspektiv. Särskild tonvikt i kursen kommer att läggas på vuxnas förhållningssätt och strategier i förhållande till konfliktsituationer i skolmiljö. Kursens innehåll behandlar även konfliktsituationer i relation till aktuella styrdokument och riktlinjer för skolan gällande konflikthantering, diskriminering och kränkningar. Vi kommer också ta upp konflikter och kränkningar på sociala medier/internet.
Fäll ihopKursen är helt webbaserad vilket innebär att möten mellan oss endast sker via nätet och på flexibla tidpunkter inom en given arbetsordning. Kursen bygger på självstudier, individuella inlämningsuppgifter och aktivt deltagande i forumdiskussioner. I basgrupper får ni som deltagare möjlighet att diskutera och analysera pedagogiska dilemmasituationer och på så vis bearbeta litteraturen och hjälpa varandra med tips på konkreta strategier i arbetet med konflikthantering. I dessa diskussioner är det viktigt att ni anonymiserar egna erfarenheter av konfliktsituationer och konflikthantering så att ingen kan känna igen de verkliga personerna. En utförlig beskrivning av kursens upplägg, arbetsordning och innehåll i uppgifterna kommer att finnas på kurssajten i Canvas vid terminsstarten.
Om du har frågor om kursens innehåll kan du kontakta mig: Sara Carlbaum
Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.
Fäll ihopVid kursstart kommer alla studenter bli indelade i basgrupper. Vilken grupp du är med i, står i Canvas, under din profil eller i menyraden till vänster. När du har blivit tilldelad en basgrupp vill vi att du skriver en kort presentationstext där du berättar om: din studie-/yrkes-bakgrund, ett fritidsintresse och dina förväntningar på kursen som du delar med din basgrupp. Lägg gärna in ett digitalt foto av dig i din profil. Det är trevligt att se vem vi lärare, samt medstudenter, är i kontakt med.
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Med vänlig hälsning,
Sara Carlbaum, kursansvarig
Aktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar jag mitt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.
Fäll ihopDigitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Office 365 och hur jag installerar det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.
Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).
Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.
Fäll ihop