TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till kurspaketet Konstnärlig Grund i Design! Kurspaketet består av två kurser: Grunder i formgivning, 30 hp som ges vårterminen 2022 samt Formgivning och visuell kommunikation 30 hp som ges hösttermin 2022.
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på den första kursen i kurspaketet, 5ID240 Grunder i formgivning. Du loggar in själv och registrerar dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med måndag 10 januari till och med måndag 17 januari. Om du inte har registrerat dig senast den 17 januari förlorar du din plats på kursen.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Maila i så fall birgitta.sundberg@umu.se
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.
Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.
Fäll ihopSchemat söks ut via namnet på er klass "AFY". Detta för att du förutom schema för kurserna i kurspaketet kan bjudas in till skolgemensamma aktiviteter.
Observera att vi håller på att arbeta med schemat så det kommer vara preliminärt fram till 1 månad före kursstart.
Ni arbetar tillsammans i en social kreativ process, där ni bygger kunskap genom att diskutera, inspirera, argumentera med varandra och handledare/lärare. Ni förväntas därför att arbeta på plats tillsammans som studentgrupp i studiomiljön för bästa lärande.
Ni som heltidsstudenter vid Designhögskolan har alla sin individuella studieplats i er studio. Ni förses med ett höj- och sänkbart skrivbord, kontorsstol, förvaring och skrivbordslampa i en öppen kontorsstudio. Studion tillhandahåller även undervisnings- och inlärningsytor.
Datorer & programvaror
Ni förväntas använda egna datorer i er studio för att genomföra kurserna. Designhögskolan tillhandahåller de programvaror som ni behöver och i vissa fall där mer krävande programvaror används så brukas speciella datorlabb. Programvaror som ni ska använda på era egna datorer kan vara office 365, Adobe programvaror för 2D visualisering samt Rhino 3D för 3D modellering.
För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel schema, instruktioner för övningar, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Det är också på lärplattformen du lämnar in dina uppgifter.
Du loggar in i Canvas med ditt aktiverade Umu-id. Du ansvarar för att den mailadress du lägger in på Canvas är den som du läser.
För att kunna se kursen i Canvas måste du först ha registrerat dig på kursen.
Vi använder Zoom som arbetsverktyg. Se till att du kan komma in på Zoom före kursstart.
Här hittar du information om IT-tjänster: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/
Fäll ihopKontakt med skolan
Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Oscar Björk. Problem med registrering, kontakta utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.
Covid-19
Kursen planeras att genomföras på plats på Designhögskolan och i er studentstudio men utifrån de regler och riktlinjer för undervisning som gäller för Umeå universitet och Designhögskolan gällande covid-19 under året 2022. Om universitets riktlinjer och förutsättningar för undervisning förändras kan det påverka kursens upplägg, genomförande, mm. Håll dig uppdaterad på Umeå universitets hemsida. https://www.umu.se/covid-19/
Närvaro
Vi har vissa undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar, seminarier eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter.
Ingen akademisk kvart
På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9 i ett schema så är det 09.00. Kurstiderna är 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.
Schemaändringar
På grund av rådande omständigheter med covid-19 kan undervisning och förutsättningar för undervisning komma att ändras, ibland med kort varsel beroende på förändrade riktlinjer. Det kan även vara så att undervisande och administrativ personal blir sjuk vilket medför att inplanerade undervisningspass och tider kan komma att förändras i schemat. Är det på väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar vi via Canvas, e-post och/eller sms. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Ta för vana att kolla Canvas dagligen för att alltid ha aktuell information och läsa meddelanden på Teams.
Aktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar jag mitt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.
Fäll ihopDigitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Office 365 och hur jag installerar det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.
Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).
Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.
Fäll ihop